Solvarme aura step 250ht

Hej solvarme anlæg valliant aura step 250 HT med to fanger på taget.

Køre ellers fint, men nu synes jeg at den ikke helt lukke ned som den skal. Har taget den i at stå og køre kl 23.39 om aftene. Slukkede den og startede den op lidt senere og derefter køre den ikke.

I dag kl 16 kørte den også med skygge på taget. Solfanger stod på 63 grader beholder på 74 grader sp1 74 grader ( toppen af beholderen) sp2 44 grader ( bunden af beholderen)

Efter en time kørte den stadig på de 63, men sp2 var ikke steget i grade Beholderen stod nu på 73,5 grader😊

Jeg slukkede for den og tændte igen senere. Nu stod den stille og graderne i fangerne var faldet til 58 grader og et par timer sener til 37 grader.

Der må være en føler der ikke helt virker som det skal, men hvilken og hvad tænker i

Mvh Torben



<p>&#160;</p>
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu kender jeg ikke lige den pågældende styring, men med mit generelle kendskab til elektronik vil jeg sige at det er selve styringen der er syg. Jeg tvivler meget på at en syg føler ville kunne fremkalde det pågældene scenarie.

En gammel computer der fryser og kræver genstart gør det også meget sjældent pga en dårlig mus, for nu at bruge en form for analogi


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du skriver : sp1 74 grader ( toppen af beholderen) sp2 44 grader ( bunden af beholderen)

Formoder at din styring regulerer efter sp2, da sp2 (44 grader) er lavere end solfangerens 63 grader, vil styringen forsøge at hæve temperaturen i bunden af beholderen, indtil der opnås, formentlig 63 grader minus en afsat delta temperatur. Normalt vil deltatemperaturen formentlig være sat til 4-8 grader.

Formoder at du har solvarmespiral i bunden af beholderen?

Desværre har Vaillant ikke din styring på deres DK-hjemmeside.

Har du mulighed for at se pumpe flowet, formentlig et glas med indvendig cylinder a la indsat:

Du burde også kunne se noget af opsætningen i styringen, hvor meget har du adgang til?

Nogle gange skal man indtaste en kode.

Har du manual til styringen?

Det er ikke sikkert at din styring eller følere fejler noget. Der kan godt være f.eks. 58 grader i solpanelerne, ved skydække. Min Resol solvarmestyring kører i step, stilstand kan reguleres fra 0- 5 minutter, pumpning fra 5-15 minutter.

Nogle VVS fabrikanter bruger Resol styringer, som OEM, dvs. at de sætter deres eget navn på en Resol styring.


Ved nærmere Googling fandt jeg betjenings manual, pga. AuraStep i et ord.

Hvis der er fejl, på f.eks. en føler, burde du formentlig have en fejlmelding i styringen.

Hej tak for jeres beskrivelse, jeg får ingen fejlkoder, men jeg har også den oplevelse at den er holdt op med at køre i perioder som der beskrives, det synes jeg den har gjort før.

Det er ikke sådan at den ikke stopper, men jeg synes den bliver ved med at køre meget

 længer uden at temperaturen stiger selvom der er forskel i temperaturen på tag og beholder bund.

Den skrev 53 grade på tag 23.30 en aften og kun 32 grader i sp2. Jeg slukkede der for og sener var temperaturen så faldet på taget.

Det skal sige at strømmen har været slukket mere end en halv time kan det have noget med det at gøre

Jeg har desværre ikke meget styr på program og koder mv

Mvh 

Torben 


<p>&#160;</p>

Jeg kan godt se væske i glasset men den er helt fyldt, skal den det, svært at se flowet så

Mvh

Torben


<p>&#160;</p>
Annonce

Ved flow i systemet skal du kunne se et stempel inde i glasset, som drejer lidt rundt, højere flow des højere er stemplet oppe i glasset.

Når du har haft slukket for strømmen og starte igen og pumpen kører skal stemplet bevæge sig opad.

Hvis ikke kan der være mindst mulige 2 fejl: 

En eller anden blokering i rørsystemet, f.eks. slam eller luftlomme. Slam kan opstå hvis der er brugt alm. vandværksvand opblandet med frostvæske, dvs. at kalken i/fra vandet udskiller sig som slam. Det bedste er at der bliver brugt færdigblandet væske.

Defekt pumpe, på en eller anden måde, kan også være en mulighed, du bør dog kunne høre at den kører/drejer rundt.

Hvad siger trykket på anlægget, såfremt det ikke er trykløst/drainbak anlæg?

Hvad siger de termometer, frem og retur, der sidder på/ved pumpe unit, i forhold til temperaturen på taget?

Du beskriver anlægget som : valliant aura step 250 HT ?!

Kunne du tage et foto af navneskiltet, da din betegnelse er fejlbehæftet eller med stavefejl!?

For at få den bedste hjælp kræver det også at man er særdeles skarp med sin typebetegnelse af sit anlæg! En sløset betegnelse medfører også en ringe hjælp eller slet ingen hjælp!

Du mangler at besvarer spørgsmålet: Har du manual til styringen?


Jeg er ikke hjemme lige nu, men jeg sætte lige nogle billeder ind i eftermiddag. 

Det hele køre jo automatisk så manuel styring er det nok ikke. 

Væsker er det rigtig som bruges til det og det falder ned i beholderen når den ikke køre synes jeg at få at vide. Der må ikke sidde en automatisk udluftning på anlægget ved jeg.

Jeg sætter lige nogle billeder ind af anlægget 

Mvh 

Torben


<p>&#160;</p>
Vedhæftede filer:

<p>&#160;</p>

Hedder AuroStep plus 2250Ht


<p>&#160;</p>
Vedhæftede filer:

<p>&#160;</p>
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis