Skrue til mursten?

Jeg har søgt en del på nettet, men synes ikke rigtig jeg kan finde noget.


I vore dage hvor man efterhånden kan finde det meste, bare man gider søge efter det på nettet, undrer det mig lidt at det ikke vælter op med resultater når man søger efter skruer der kan skrues direkte ind i en mursten, altså uden brug af rawplug.


Kan det virkelig passe det ikke findes?


Jeg er kommet til at lave et “pløre”-hul i en fuge ved opsætning af udendørslampe med 3 skruehuller, men har lige præcis mulighed for at vinkle en skrue og ramme murværket - hvis ellers de skruer findes?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg har søgt en del på nettet, men synes ikke... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

 “jeg har besluttet at prøve en anden løsning end den gængse”-situation.

... den har jeg hørt før - det plejer at benævnes en K3'er.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 28-08-2019 11:55:44

 “jeg har besluttet at prøve en anden løsning end den gængse”-situation.

... den har jeg hørt før - det plejer at benævnes en K3'er.   

  •  Jeg vil foreslå dig at svare på mit spørgsmål, hvis du har noget at byde ind med, og så ikke forholde dig til alt muligt andet der ikke er spurgt om.
  • Men okay, det er i bund og grund min egen skyld jeg får alle de ubrugelige svar, jeg kan bare lære at spørge kort og præcist, og så undlade at forklare dybere hvad det drejer sig om 🙂. Det er svært når folk ikke forstår “metaforiske” spørgsmål.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Når man læser dit spørgsmål, så tror jeg de fleste tænker: "Hvis han kan skrue en skrue skævt ind i muren, så kan han vel også bore en plug skævt ind i muren". Et billede havde nok bedre forklaret, hvorfor det ikke kan lade sig gøre   Men ellers er et hurtigt fix at banke en træpind ind i fugen, og skrue i den - lige som man gjorde før rawplugs kom til verden.

Rantzau's "vi alene vide"-kommentarer er utrolig trættende i længden. Bare ignorer dem, når hun ikke bidrager med noget relevant.

jenshøj skrev den 28-08-2019 12:12:47

“Når man læser dit spørgsmål, så tror jeg de fleste tænker: "Hvis han kan skrue en skrue skævt ind i muren, så kan han vel også bore en plug skævt ind i muren".


Som udgangspunkt har du nok ret, dog drejer det sig virkelig om en porøs fuge, der smuldrer for et godt ord, derfor tanken om en skrue direkte i en mursten 😊.


Men tak for det gode og relevante svar, jeg tror sgu jeg prøver med den træpind du nævner 👍.


Jeg kan se man kan få noget lim-agtigt kemi der hedder Fix-easy, der er beregnet til det samme - er der nogle der har erfaring med det?


https://www.jemogfix.dk/fix-easy-dybel-25-ml/5114/9033509/search/?gclsrc=aw.ds&ds_rl=1243160&gclid=EAIaIQobChMIwtGpza6l5AIVkRoYCh3XhwO2EAQYASABEgKQE_D_BwE


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Det dyre stads hos Jemfix, Fix-easy, det ligner det man bruger til at lime f.eks. gevindstænger i f.eks betongulve, for f.eks. fastgørelse af maskiner.

For plørehuller bruger jeg Polyfilla. Jeg har skåret enden af en 5 ml engangssprøjte. Den fylder jeg med Polyfillaen, ind over plørehullet, i bund med stemplet, er 'en påfyldning ikke nok bruger jeg bare 2 eller mere. Derefter skubber jeg rawplugsen ind i huller og lader det tørre. Holdbarhed, mindst lige så godt som at sætte en rawplugs i f.eks. en massiv mursten. Pris, yderst billig, da Polyfilla altid er tilstede i huset.

Annonce

I gamle dage før plastdyblen bankede man en pind i fugen, som foreslået. Så var der den en den måde, nemlig et stykke kobbertråd i gevindet på skruen presset ind i plørehullet fyldt med gips. Det sidder fast, og hullet er endnu større når skruen fjernes.     


fase

Navet Rawplugs kommer jo fra engelsk og betyder "rå plug" hvilket det jo også er når man tager en pind og banker den ind i et hul   Men det virker altid ligegyldigt hvor stort hullet end måtte være.
Jeg har fået fortalt at man i gamle dage også brugte en lille "klat" ståluld og jernskrue. Man dyppede stålulden i vand inden man stoppede det ind hullet, og så skuede man skuen i.
Efter et stykke tid så kommer der rust på både skrue og ståluld, og det hele sidder ubehjælpeligt fast.
Den eneste hage er jo nok at rust smitter af på deres omgivelser   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Lars F.

Al den tid du har brugt på denne tråd kunne være brugt til at lave det ordentligt i stedet for en b løsning.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 28-08-2019 15:51:56

Lars F.

Al den tid du har brugt på denne tråd kunne være brugt til at lave det ordentligt i stedet for en b løsning.

  1.  

Aarh, nu gider jeg ærligt talt ikke forklare problemstillingen for (måske) mindrebemidlede mere!; og så prøv lige at forstå hvad det er jeg skriver!


Ja, undskyld mit “franske”, men jeg mener; SÅ svært kan det da heller ikke være at forstå det skrevne, danske sprog 😳🙂.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Lars F. skrev den 28-08-2019 16:12:40

  1.  

Aarh, nu gider jeg ærligt talt ikke forklare problemstillingen for (måske) mindrebemidlede mere!; og så prøv lige at forstå hvad det er jeg skriver!


Ja, undskyld mit “franske”, men jeg mener; SÅ svært kan det da heller ikke være at forstå det skrevne, danske sprog 😳🙂.

 Helt ærligt - at nedgøre de svar, der kommer (og kalde svareren for "måske" mindrebemidlet.. - det er sg. dårlig stil
- Jeg kan godt forstå hvorfor mange herinde, stiller spørgsmålstegn ved, at du absolut vil vælge en dårlig OG  besværlig løsning!! i stedet for, bare at lave det rigtigt!
Hvorfor gide svare dig en anden gang - når du ikke vil lytte til "plan A" og kalder folk for "måske mindrebemidlede" = fatsvage
Og bemærkningen fra @jenshøj "Rantzau's "vi alene vide"-kommentarer er utrolig trættende i længden. Bare ignorer dem, når hun ikke bidrager med noget relevant." er dog utrolig plat.. Om nogen giver HAN, nogle gode fyldestgørende svar til GDS..  At jeg nogle gange har kommenteret, at jeg hellere vil bruge sjove maskiner i stedet for håndkraft - det ændrer ikke på, at hvis flere GDS'er fulgte hans råd - så var der færre problemer!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis