Regler eller spærtræ?

Når man skal lave et træskelet til et skur/værksted, har det nogen betydning om skelettet laves af ganske almindelige regler 95x45 eller spærtræ som vist hedder 100x50(men som vist er 95x45 alligevel)

Forskellen er jo prisen..

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spær træ er styrkesorteret f.eks: styrke T1 og CE mærket, så det er det der skal bruges hvis det skal være bærende konstruktioner. Er det ikke bærende som for eksempel skillerum eller forskalling til skrålofter så er regler ganske udmærket. 

Til skur / værksted ville jeg uden tvivl bruge det billigste og så sortere lidt selv. Hvis der er et sted hvor styrke har betydning så skal du ikke bruge den med de største knaster, men gem den til et sted hvor det kun er afstands træ.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-08-2019 20:16:18

Spær træ er styrkesorteret f.eks: styrke T1 og CE mærket, så det er det der skal bruges hvis det skal være bærende konstruktioner. Er det ikke bærende som for eksempel skillerum eller forskalling til skrålofter så er regler ganske udmærket. 

Til skur / værksted ville jeg uden tvivl bruge det billigste og så sortere lidt selv. Hvis der er et sted hvor styrke har betydning så skal du ikke bruge den med de største knaster, men gem den til et sted hvor det kun er afstands træ.

 De er jo i princippet bærende, men det er jo ikke det vilde det skal bærer, de skal jo monteres i 60cc, hvis jeg selv sortere kan jeg jo pille de skæve og dem med knaster fra, så er træet vel i bund og grund det samme? :)


Måske du skulle overveje at få det i trykimprægneret, det plejer jeg at bruge, det koster ikke alverden ekstra.

Synes den eneste forskel, mellem regler og spærtræ, er at spærtræet er lidt mere lige og bedre kvalitet.

Man siger jo at regler, er træ som er frasorteret, fordi de klarede spe fiktionerne for spærtræ   


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 27-08-2019 20:24:39

Måske du skulle overveje at få det i trykimprægneret, det plejer jeg at bruge, det koster ikke alverden ekstra.

  

Hvorfor imprægneret? det kommer jo til at sidde inde bagved klinkbeklædning? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis