Mørtel til sandkalksten fra 73

Hej 

Jeg skal have omfuget huset pga. revner.

Hvilken mørtel ville i bruge?

Den oprindelige fuge er porøs og det ligner strandsand. Jeg troede først det var en kalkmørtel uden cement men en rådgiver fra kalk.dk mente helt sikkert at der er brugt cement i et sandkalkstenshus fra 73?

På forhånd tak


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Stenene ligner de såkaldte Synopalsten, så din rådgiver har nok ret angående bastardmørtlen da det var gængs metode i 70'erne.

Synopalsten er porøse og optager let fugt, men afgiver det lige så hurtigt igen. Med det in mente vil en ren kalkmørtel være en fordel da kalkmørtel også er meget diffusionsåben til forskel for en bastardmørtel.

Dine sten ser velholdte ud, så bastardmørtel kan være løsningen hvis huset oprindeligt, som din rådgiver formoder, er opført med bastardmørtel.

Det er svært ud fra et billede at få en samlet vurdering af hele dit hus. Betal en murer for hans gennemgang og vurderng, så har du et bedre grundlag inden du beslutter dig. Det koster ikke alverden.

Husk også at kalk binder dårligt på cement som har indvirkning på hvilken mørtel der skal anvendes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har haft to mure ude og de ville begge bruge cement mørtel. Vi snakkede dog ikke konkret blanding. Men jeg blev lidt tilbageholdene da de kun ville kradse fugen ud de steder der var revner. De steder hvor fugen var fin skulle der "bare" bruges en stærk mørtel. Og det lyder ikke for godt i mine øre.

Den oprindelige fuge er meget porøs. Den kan kradses ud med hånden. Der er af tidligere ejer lavet nogle reperationer hvor der helt tydeligt er brugt cement. Her er fugen meget hård og man kan se at den ikke hæfter særlig godt til den oprindelige fuge.

Er det slet ikke muligt at komme et bud på en mørtel?


Når begge murer efter en gennemgang af dit hus forslår samme løsning, vil jeg anbefale du følger deres råd. 

De har sandsynligvis også et bud på hvilket blandingsforhold af bastardmørtel der skal bruges i netop dit tilfælde

At fugerne er porøse betyder ikke nødvendigvis at de er nedbrudte. Selv har jeg et hus der er opført i lermørtel hvor fugerne kan kradses ud med en gåsefjer. Disse mure har nu stået i langt over hundrede år uden revner eller sætninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Har selv kløvede kalksandsten (ikke synopal) - havde samme problem med porøse fuger + lidt sætninger. Pletvise reparationer var ikke pænt så fræsede selv samtlige fuger ud og fik min murer til at hjælpe ifm selve fugearbejdet. Der blev anvendt ren strandmørtel (raw fra stark) med hvid cement i forhold 1:11 - det var det samme som der stod på de oprindelige byggetegninger fra 69 bortset fra at det var benævnt som "strandmørtel/bastardmørtel" - jeg er ikke murer så jeg skal ikke kunne gøre rede for hvorfor de to typer i flæng nævnes som det samme.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
BOFH skrev den 30-08-2019 14:17:46

Har selv kløvede kalksandsten (ikke synopal) - havde samme problem med porøse fuger + lidt sætninger. Pletvise reparationer var ikke pænt så fræsede selv samtlige fuger ud og fik min murer til at hjælpe ifm selve fugearbejdet. Der blev anvendt ren strandmørtel (raw fra stark) med hvid cement i forhold 1:11 - det var det samme som der stod på de oprindelige byggetegninger fra 69 bortset fra at det var benævnt som "strandmørtel/bastardmørtel" - jeg er ikke murer så jeg skal ikke kunne gøre rede for hvorfor de to typer i flæng nævnes som det samme.

/BOFH

 Tak for info

Ved du om det var 7,7 eller 9% strandmørtel?

Og hvor dybt fræsede du fugen ud?

Du burde kunne slå mørtelen op i en tabel. Ville ikke fuge hele huset om men reparere de dårlige fuger dine fuger skal være virkelig dårlige for at gå i gang med sådan et projekt. 



Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Beklager svartid - der blev brugt 7.7% mørtel og fræsedybden var ca 3cm, der blev brugt jern af samme art som på billedet i 8mm, lavede også en primitiv afdækning med pap for at holde det værste støv væk fra vinkelsliberens motor.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Var det 3cm overalt? Og hvor lang tid brugte du på opgaven? :D

Det var over det hele - dog knap så dybt ved vinduer da de alle er skiftet for ca 4 år siden og jeg ikke ønskede at betale for fugemand til dette igen. Vi har rulleskifte i toppen og der fræsede jeg heller ikke ud da dem der murede huset oprindeligt flere steder have muret øverste skifte og rulleskiftet i toppen sammen med beton.

Tid til udfræsningen og rengøring var egentlig ikke så slemt når man først kommer i gang - vil skyde på at jeg sammenlagt har brugt en uge på denne del (350m2 hus i to plan). Man kan fræse ud og gøre rent langt hurtigere end det kan fuges op igen, især hvis fugen er lidt porøs - til gengæld har man vedligeholdesfri facade resten af sine dage når man er færdig. Arbejdet reducerer typisk murerens pris per m2 med 1/3.

Hvis du gar i gang så husk at ikke køre for længe ad gangen da man ellers risikerer at få nedsat følelse i fingrene - såkaldt hvide fingre.
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis