Reparere dørgreb / skrue i overskruet hul - hvordan?

Grebet på min hoveddør sidder på indersiden fast med to skruer. Eller det vil sige, det sidder fast med een skrue. Fordi den anden skrue mangler.

Jeg har ad flere omgange prøvet at sætte en anden skrue i, men hullet er desværre så forskruet, at det ikke er til at få noget til at binde.

Jeg har forsøgt mig med gamle råd som at fylde hullet op med knækkede tændstikker og trælim - som skulle virke som en slags filler eller rawlplugs - for derefter at skrue en træskrue i. Men det holder kun kort tid.

Problemet er, at selve beslaget som holder dørgrebet på plads nu kan dreje om den tilbageværende skrues akse som illustreret på billedet herunder.

Hvordan kan jeg reparere det?

På billedet ses til venstre position af beslag, når grebet er nede. Til højre når grebet er oppe.

Grebet på min hoveddør sidder på indersiden fast... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

De fleste låsekasser jeg er stødt på har huller til gennemgående bolte som uldal nævnte. Det gælder specielt låsekasser til hoveddøre.

Prøv at undersøge låsekassen grundigt for disse huller. Man kan i skyndingn nemt overse dem. Det sparer dig for mange besværligheder.

Desværre er jeg bange for at en reparation med samme svagheder - spinkle skruer der skal modstå daglig håndtering, fastholdt i minumum træ kun er et spørgsmål om tid før du igen står med samme problem.

Skulle din låsekasse mod forventning ikke have de nævnte huller, vil jeg anbefale du får en ny og så flytte lås og håndgreb fastholdt med gennemgående bolte så det hele er en integret helhed.

Husk også at monter bøsningerne på ydersiden, så håndtag ikke kan fjernes ude fra med almindeligt håndværktøj.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

En anden mulighed er at fremstille et par rondeller i fint krydsfiner som passer stramt indvendigt i rosetterne til dørhåndtaget. Rondellerne kunne så fastgøres til døren med små søm eller limes fast. Rondellerne vil aflaste skruerne, som samtidig også får mere materiale at sidde fast i.


Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også