Reparere dørgreb / skrue i overskruet hul - hvordan?

Grebet på min hoveddør sidder på indersiden fast med to skruer. Eller det vil sige, det sidder fast med een skrue. Fordi den anden skrue mangler.

Jeg har ad flere omgange prøvet at sætte en anden skrue i, men hullet er desværre så forskruet, at det ikke er til at få noget til at binde.

Jeg har forsøgt mig med gamle råd som at fylde hullet op med knækkede tændstikker og trælim - som skulle virke som en slags filler eller rawlplugs - for derefter at skrue en træskrue i. Men det holder kun kort tid.

Problemet er, at selve beslaget som holder dørgrebet på plads nu kan dreje om den tilbageværende skrues akse som illustreret på billedet herunder.

Hvordan kan jeg reparere det?

På billedet ses til venstre position af beslag, når grebet er nede. Til højre når grebet er oppe.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja, det er jo en kedelig sag. Kan den anden skrue tages ud og hele beslaget drejes, så der kommer frisk træ at skrue  i?  Ellers kan man somme tider tage beslaget af, tage  et lille stykke træ, måske på størrelse ed en tændstik, fylde trælim i det ødelagte hul og slå træstykket ind. Når så limen er tør, kan man skære det overskydende træ af med et stemmejern eller en kniv, så er der noget frisk at skrue i.


 

Hanss skrev den 27-08-2019 19:37:50

Tja, det er jo en kedelig sag. Kan den anden skrue tages ud og hele beslaget drejes, så der kommer frisk træ at skrue  i?  Ellers kan man somme tider tage beslaget af, tage  et lille stykke træ, måske på størrelse ed en tændstik, fylde trælim i det ødelagte hul og slå træstykket ind. Når så limen er tør, kan man skære det overskydende træ af med et stemmejern eller en kniv, så er der noget frisk at skrue i.

 Tak for svaret.

Jeg vil forsøge i morgen om jeg kan dreje beslaget. Men så vidt jeg husker kan det ikke drejes. Jeg håber, jeg husker forker.t

Dit forslag med tændstikkerne er netop det jeg har forsøgt. Desværre holder det alt for kort tid. Der er jo tale om noget der bliver belastet temmeligt kraftigt og ofte.

Jeg har også leget lidt med tanken om at bore et Ø20mm hul ud med et forstnerbor og så lave en træprop med en ø20mm hulsav og så lime denne i for derefter at skrue det fast. Men jeg tør ikke rigtigt bore i døren idet der jo er en låsemekanisme lige inde bagved.

Jeg tror kun skruerne stikker ca 10mm ind i træet, hvorefter selve låsekassen af metal kommer.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg ville prøve kemisk træ - altså to komponent spartelmasse hvor der er hærder i.

Det bliver dejligt hårdt og skruefast. Inden du putter det i bør du dog nok (forsigt) udvide hullet lidt så du er sikker på du kan komme i bund. Drej måske et bord ind manuelt

Jeg har selv brugt kemisk træ på et skab hvor jeg tilpassede højden og derefter skulle jeg skrue lågen fast halvdejs oveni et eksisterende hul for at få det til at passe. Der virkede det super fint at fylde hullet med kemisk træ først


Ask
askholme skrev den 28-08-2019 06:40:24

Jeg ville prøve kemisk træ - altså to komponent spartelmasse hvor der er hærder i.

Det bliver dejligt hårdt og skruefast. Inden du putter det i bør du dog nok (forsigt) udvide hullet lidt så du er sikker på du kan komme i bund. Drej måske et bord ind manuelt

Jeg har selv brugt kemisk træ på et skab hvor jeg tilpassede højden og derefter skulle jeg skrue lågen fast halvdejs oveni et eksisterende hul for at få det til at passe. Der virkede det super fint at fylde hullet med kemisk træ først

 OK. Det kunne måske være et forsøg værd. Har du en bestemt kemisk træ, du vil anbefale?

Jeg har tidligere brugt denne til reparationer andre steder og har vist også en halv tube liggende:

https://www.stark.dk/polyfilla-traeflex-spartelmasse-graa-330?id=2863-5019357

POLYFILLA Træflex Spartelmasse

Vil den mon kunne holde?

Nogle låsekasser har huller, der er beregnet til gennemgående bøsninger til skruerne.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
uldal skrev den 28-08-2019 07:15:04

Nogle låsekasser har huller, der er beregnet til gennemgående bøsninger til skruerne.

 Tjah, min er desværre ikke sådan en type.

LennartBertelsen skrev den 27-08-2019 22:55:43

Jeg vil forsøge i morgen om jeg kan dreje beslaget. Men så vidt jeg husker kan det ikke drejes. Jeg håber, jeg husker forker.t

Og hvorfor kan beslaget ikke drejes, (hvis det ikke er med gennemgående skruer)?

https://www.jemogfix.dk/kemisk-trae-180-ml/6122/9046348

Den fås også hos røverkøb, Harald Nyborg mv. Det vigtige er nok at den er to komponent dvs der er en lille beholder med hærder som blandes i massen inden brug. Det er den model som gør den ekstra stærk 


Ask
LennartBertelsen skrev den 27-08-2019 22:55:43

 Tak for svaret.

Jeg vil forsøge i morgen om jeg kan dreje beslaget. Men så vidt jeg husker kan det ikke drejes. Jeg håber, jeg husker forker.t

Dit forslag med tændstikkerne er netop det jeg har forsøgt. Desværre holder det alt for kort tid. Der er jo tale om noget der bliver belastet temmeligt kraftigt og ofte.

Jeg har også leget lidt med tanken om at bore et Ø20mm hul ud med et forstnerbor og så lave en træprop med en ø20mm hulsav og så lime denne i for derefter at skrue det fast. Men jeg tør ikke rigtigt bore i døren idet der jo er en låsemekanisme lige inde bagved.

Jeg tror kun skruerne stikker ca 10mm ind i træet, hvorefter selve låsekassen af metal kommer.

 

Nå, så fik jeg prøvet at dreje beslaget. Det kunne godt lade sig gøre. Jeg har fået nogle nye skruer i. Men der er ikke meget træ at skrue i. Jeg håber, det holder.


Hvis det ikke holder og du "tør", så lim den fast med sekundlim!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også