Dampspærre, murpap og vindtrækbånd spørgsmål

Hej,

Jeg er igang med at lave en værksted. Lidt facts :

- Fundament: 23cm (slutter i 23cm leca den helt almindelige leca uden isolering)
- Ydervæg : 12,5cm YTONG plader der pudses.
- Indervæg : Træ struktur lavet med 95mm reglar som ligger klods til gasbeton og skruet fast i gasbeton med skruer), nogen foreslog jeg skulle lave lidt afstand til gasbeton.
- Indersiden af væg : Krydsfinerplader eventuelt et lag gips ovenpå (krydsfiner så det holder bedre når jeg hænger ting og gips plade så det ser pænest ud)
- Isolering : 95mm Rockwool batts.
- Bundrem : Bundrem fastgøres med gevindstænger og forankringsmasse. Under bundrem og på hele breden af fundamentet ligger jeg murpap.
- Vindforankring : da jeg ikke støbte vindtrækbånd med fundament og terændæk så tænkte jeg at jeg kunne de samme steder hvor bundrem er skruet fast til fundament købe noget så jeg kan binde taget, feks sådan noget her : https://www.strongtie.dk/products/detail/wind-secure-forankringssaet/528

Hos trælasten fik jeg at vide at jeg under ingen omstændigheder må ligge dampspærre, det var noget med dugpunkt at gøre. Jeg fandt følgende på nettet :

I ydervægge, som består af murværk og gasbeton benytter man normalt ikke dampspærre. Her kan den tunge indvendige væg nemlig optage og afgive fugten. Hvis bagmuren er af beton, er den normalt så damptæt, at den kan sammenlignes med en dampspærre.

  1. Er jeg dækket under den overstående udtalelse ?
  2. Er det en god måde at forankre taget på ?

/donnib


 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mellem rem og gasbeton ville jeg lægge murpap. Synes gevindstænger er overkill. Betonskruer eller lange karmskruer burde være nok. Gipsen tror jeg du bliver træt af i længden, da du bare skal knalde en lægte på et par gange, og så ser det frygteligt ud. Desuden er kryds da ganske nydeligt.


 

Trælasten argument med dampspærre må være fordi de regner med at dugpunktet vil ligge helt på indersiden når du ikke har mere isolering også vil der komme dug på indersiden af din dampspærre medmindre rummet altid er opvarmet. Det kan jeg godt følge. 

Må jeg spørge hvorfor du ikke bare bruger tykkere gasbeton? Så får du også en isoleringseffekt (omend lidt mindre per cm væg) , de slipper for at lave trækonstruktion stå med plader mv og der er heller ingen bekymring om dampspærre. Hvis du vil have pæne vægge kan de pudses eller spartles op. 




Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

@uldal tak. Jeg tænkte at gevindstænger kan nå ned i findamentet hvor derimod ved jeg ikke om skruerne kan holde i lecaen ?


@ask du har ret, egentligt var det for at isolere bedre. Jeg ved ikke hvor meget forskel det gør men ja det ville have været mindre bøvl men samtidigt måske mere med kabler i væggen da jeg så skulle fræse hvir derimod her har jeg trodsalt isolering og træ strukturen jeg kan trække kabler igennem. Jeg er stadigvæk tvivl med dampspærren skal den på ?


 

Det med dampspærren tror jeg nogle af de mere bygningssagkyndige må kommentere på. Hvad regner du med at gøre med varme? Vil der være på konstant? , aldrig? 

På den ene side ville jeg være nervøs for damp i træ konstruktion. Men på den anden side ligger dugpunktet nok inderst og krydsfiner i sig selv er ganske damptæt (hvilket faktisk er et argument for ikke at sætte gips udenpå). 

Der er mange variable her som det kræver en del erfaring at gennemskue 


Ask

Jeg vil gerne holde ca. 5-10 grader om vinteren


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

pkt. 1 

Du kommer ikke ind under den undtagelse som du selv beskriver. Det beskriver en ydervæg med mursten, isolering i hulmur og gasbeton inderst. Det er ganske normalt at man ikke laver dampspærre der. Din konstruktion er anderledes.

Du har yderst en gasbeton og så 95 mm isolering + beklædning. Så den eneste grund til at dampspærre skal gøre skade er at der om sommeren kan blive køligere inde end ude. ( spærre skal sidde på den varme side ) Men det er jo altid en risiko, og kun ganske få timer daglig. 

Da du vil tilsætte lidt varme så ville jeg ikke være i tvivl, nemlig at bruge dampspærre.

pkt 2.

Når du fastgør en bundrem så godt som du gør, så er det helt overflødig at bruge så fine materialer til at holde taget nede.  Du skruer et hulbånd fast i bundrem og lader den gå op på inderside af gasbeton muren. Her får den også nogle søm. Så lægges den over toprem, og sømmes fast. Du tager fat i den med en knibtang som så strammes over kanten så båndet strammes godt inden fastgørelse. De kan sidde pr. ca. 2 m hvis spærene skrues fast i toprem.

Samme type hulbånd kan bruges til vindkryds i taget


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg må tilslutte mig de uforstående. Lav hele væggen i gas beton og den smule el installation kan du bare lave synlig i rør nedad af væggen og gemme resten i loftet. Det reducerer din bygge tid rigtig meget og prisen bliver nok ikke over dit budget


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

@erik 

Tak det giver fint mening, dampspæren skal side lige under beklædningen (det er den varme side, hvertfald om vinteren) ? Jeg har kun en lille hage ved det. Da jeg ikke har trukket varmerør til værkstedet havde jeg tænkt mig at montere en luft til luft varmepumpe. Om someren er det ikke utænkeligt jeg kunne finde på at tænde for lidt aircon. Ud fra din beskrivelse kunne problemet blive værre eller er det bare detaljer som jeg ikke bør tænke på ?

@Fiahgt

Gasbetonen har jeg fået allerede så den beslutning er jeg ovre nu, jeg bliver nødt til at forsætte med træ konstruktionen indvendig.



 

Jeg mener ikke det har nogen betydning om du bruger aircon nogle dage om året.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er der nogen der kan anbefale en beklædningsplade der er ok i pris som er brændhæmmende OG som jeg kan hænge ting på ? En alm krydsfiner plade er nok rigtig god til at lave en find brand og det ønsker jeg ikke. I usa læser jeg man bruger det der hedder cementboard men hvem laver sådan noget i DK ?


 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også