Dampspærre, murpap og vindtrækbånd spørgsmål

Hej,

Jeg er igang med at lave en værksted. Lidt facts :

- Fundament: 23cm (slutter i 23cm leca den helt almindelige leca uden isolering)
- Ydervæg : 12,5cm YTONG plader der pudses.
- Indervæg : Træ struktur lavet med 95mm reglar som ligger klods til gasbeton og skruet fast i gasbeton med skruer), nogen foreslog jeg skulle lave lidt afstand til gasbeton.
- Indersiden af væg : Krydsfinerplader eventuelt et lag gips ovenpå (krydsfiner så det holder bedre når jeg hænger ting og gips plade så det ser pænest ud)
- Isolering : 95mm Rockwool batts.
- Bundrem : Bundrem fastgøres med gevindstænger og forankringsmasse. Under bundrem og på hele breden af fundamentet ligger jeg murpap.
- Vindforankring : da jeg ikke støbte vindtrækbånd med fundament og terændæk så tænkte jeg at jeg kunne de samme steder hvor bundrem er skruet fast til fundament købe noget så jeg kan binde taget, feks sådan noget her : https://www.strongtie.dk/products/detail/wind-secure-forankringssaet/528

Hos trælasten fik jeg at vide at jeg under ingen omstændigheder må ligge dampspærre, det var noget med dugpunkt at gøre. Jeg fandt følgende på nettet :

I ydervægge, som består af murværk og gasbeton benytter man normalt ikke dampspærre. Her kan den tunge indvendige væg nemlig optage og afgive fugten. Hvis bagmuren er af beton, er den normalt så damptæt, at den kan sammenlignes med en dampspærre.

  1. Er jeg dækket under den overstående udtalelse ?
  2. Er det en god måde at forankre taget på ?

/donnib


 

Hej, Jeg er igang med at lave en værksted. Lidt... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
donnib skrev den 02-09-2019 10:10:46

Er der nogen der kan anbefale en beklædningsplade der er ok i pris som er brændhæmmende OG som jeg kan hænge ting på ? En alm krydsfiner plade er nok rigtig god til at lave en find brand og det ønsker jeg ikke. I usa læser jeg man bruger det der hedder cementboard men hvem laver sådan noget i DK ?

 Du kan bruge fibergips i stedet for krydsfinér, men det skal spartles eller pudses, da det i sig selv ikke er et specielt kønt materiale.

@pilehave, tak, er fibergips ligeså skrøbeligt som alm gipsplade når man giver dem slag ?


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nej, de er meget stivere, da de ikke har en yder- og inderside, men er massive i samme materiale hele vejen igennem. Prøv at find et byggemarked der har dem og mærk/løft/slå på dem :)

@pilehave, fantastisk, det er nok det materiale jeg skal have omend det koster en del mere er brand sikkerheden vigtigt for mig. 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også