Valg af materiale til hjemmegjort sengemøbel

Hejsa, det er mit første indlæg i dette forum så jeg håber ikke jeg smider min tråd i den forkerte kategori ;) 

Jeg er ved at indrette et gamerværelse hvor jeg vil have en høj "daybed" ved vinduet. (jeg har set noget lignende i "nybyggerne" og var vild med ideen)

Konstruktionen skal kunne holde til 150kg (vil jeg anslå, 1 voksen + madras, computer evt en hund m.m.) 

pt er planen at lave et skelet af reglar (ca 10x5cm x længde) - er det overkill? Kan jeg lave det af mindre, f.eks lægter på 4x5cm x længde?

Omkring træskelettet vil jeg lave en forside som kan vippes op så man kan bruge det som bord eller lægge en foldemadras på så det bliver en gæste"dobbeltseng". Kan jeg bruge en almindelig 16mm spånplade til det, eller vil den ikke kunne holde? (jeg vil forsøge at tegne det så i måske kan se hvad jeg mener, det uploeader jeg senere) 

Benene til pladebordet tænker jeg igen reglar som sidder på med hængsler og en låsemekanisme så når bordpladen "hænger ned" er de "klappet op" på indersiden, inde under daybed'en.  

I forhold til hvilken plade jeg bruger, hvilke fælder skal jeg så holde øje med? i forhold til hvilken måde jeg fæstner det til skelettet og andre stykker, søm, skruer og/eller lim, kan jeg male det direkte eller skal der bruges grunder m.m. 

Hvis i har links til sider der beskriver fremgangsmåder med de forskellige ting må i også meget gerne poste dem her, jeg har brugt hele eftermiddagen på at forsøge at finde noget "byg selv for begyndere" på nettet men denne side er det mest brugbare jeg har fundet endnu.. 


1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej og velkommen til. 

Jeg skal selv til at bygge en seng, og jeg vil bygge den af 2x4 regler.

På YouTube fandt jeg en masse forslag.

Du kan se dem her. https://www.youtube.com/results?search_query=woodworking+2x4+bed

God fornøjelse med byggeriet.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også