Snorlige skruer i terrassebrædder

Jeg har bygget skelettet til vores 75 m2 terrasse, og skal nu igang med at montere brædder. Spørgsmålet er nu, hvordan jeg bedst muligt sikrer at de synlige skruer bliver snorlige langs strøerne? Jeg synes umiddelbart det er lidt besværligt at skulle spænde snore ud langs de 20-22 tværgående strøer jeg har, da det besværliggør at få bakset brædderne ind under, som monteringen skrider frem.

Andre tips og tricks?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du lægger brædderne op uden at skrue dem fast. Du kan så spænde snore ud, og derefter skruer du. Husk at lave et par klodser til at sætte afstanden mellem brædderne.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det ville gå udmærket, hvis alle brædder var lige. Men de bugter og svajer lidt (selvom det er hårdttræ), så jeg kan ikke se for mig, at jeg kan undgå at skrue dem fast i takt med at jeg lægger dem. Ellers vil jeg for hvert bræt lave en større og større skævhed.

Der er vel ingen forskel på om brædderne ligger løst eller du taget et af gangen.
Du lægger brædderne op, sætter snore, og først der efter skruer du det første fast. Retter op til det næste via afstandsklodser i længde retningen og skruer det næste osv osv.

Men hvis de er meget skæve (vrider sig) så tror jeg ikke du kan tvinge dem på plads med skruer alene, og så få skruerne til at sidde i fine rækker...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej. 

Jeg har brugt både forslaget med snore for hver strø, og har også rettede strøer, så de lå snorlige, og så lave en model man holder på siden af strøerne. 


Tidligere kongelig priviligeret tømrersvend

Jeg lavede en streg på hver strø, den førte jeg så op på brættet med en klods og et stykke krydsfinerplade som samtidig havde huller til at mærke op til forboring så skruerne blev ens i brætterne. På den måde kunne man spænde skæve brætter fast med skruetvinger og kile den ind så de blev lige. Nogle fik også skruer fordækt i kanten for at holde brætterne på plads. det har så efterfølgende vist sig at brætterne er stærkere end skruerne i fyrretræs strøerne så alle er ikke lige lige mere.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Udengaard: kan du dele, hvad det er for en model du fik lavet? Jeg har selv lavet et hjemmebygget måleværktøj til enderne af brædderne, hvor jeg har sat to klodser sammen i vinkel og sat en masonitplade derpå med huller i, hvor jeg så kan sætte en blyant igennem og "prikke op" til, hvor der skal bores. Det hjemmebyggede værktøj fungerer dog kun til hjørner og ikke midt på et terrassebræt. 

Den så hvis ca. sådan ud. 

Brugte bare skruemaskine med bor til at marker skruehuller, hvor ham på billedet bruger søm. 



Tidligere kongelig priviligeret tømrersvend
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis