Varmepumpe placering

Hej

Jeg står og skal igang med at have installeret en varme pumpe på et 110 M2 hus. Placeringen driller mig dog lidt. Umiddelbart har jeg to muligheder, som er markeret.

Det vigtigere er, at placeringen giver de bedste betingelser for at få varmen i pilretningen, mod den lukkede del af huset. 

Hvad mener i vil være bedst?


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal mindst have 2 varmepumper eller en med 2 inderdele ,


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

De 2 placeringer vil begge give lidt varme ind i de tilstødende rum. Men Varmen strømmer stort set vinkelret ud fra inde delen, så den bedste placering at flytte den til lige ud for døren. Men jeg tror at Karl Smart har ret, du bliver nok skuffet hvis du kun har 1 varmepumpe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skal den sidde på en ydervæg, så vidt jeg ved kan røret/slangen til yderdelen vel godt trækkes gennem loftrum, også kan den jo sættes på væggen i gangen, så den blæser ned af gangen. så kommer der ikke så meget i det store rum/stuen, men man skal jo vælge..

Eller som de andre skriver en med flere inderdele. 

http://www.elspareshoppen.dk/shop/368-luft-til-luft-varmepumper/1137-varmepumpeltbrgtpanasonic-multiltbrgt2-5-indedele/

Om det virker er et spørgsmål om hvor godt dit hus er isoleret. Jeg har haft varmepumpe som primær varme i 12 år. Placeringen er ikke så ideel som på din tegning. Har ikke oplevet at temperaturen i det fjerneste rum er mere end 1 grad lavere end stuen. Hvis varmebehovet er større vil der jo også være lavere temperatur i de fjerneste rum.

Jeg har placeret indedelen 0,5 meter over gulv ud fra den filosofi at varmen nok skal finde op til loftet. Har spurgt en del montører hvorfor de altid sidder oppe under loftet. Svaret var at de plejer vi. Det kalder jeg ubrugelig svar.

Det er jo logisk at inderdelen er placeret oppe under loftet , så kommer den varme luft længst ud , og så er den også af vejen . I alle de år jeg har monteret varmepumper , har der altid i monteringsvejledningen  stået at inderdellen skal placeres ca 5 cm fra loft , og alle de farverige reklamefoto på glittet papir viser altid en inderdel placeret oppe under loftet.

En placering  0,5 m over gulv er diplomatisk sagt ikke særlig smart , det er ikke optimalt , og det udtørrer gulvet tæt på inderdelen , med en mulighed for et sprækket gulv...............



Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Typisk Karl smart kommentar.

Tak for jeres input.

Det blive kun til en indedel, samt en af de to placeringer. Der har været installeret en varmepumpe på placering 2, som godt kunne varme de lukkede rum nogenlunde op. Min tanke var bare at placering to vil være mere optimal.

Indedelen placeres oppe ved loftet for at cirkulere den varme luft rundt (og ned), da varmen ellers vil blive hængende her. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Når man bruger pumpen som air condition køling, er placeringen oppe under loftet meget nyttig.


Med venlig hilsen
ktm

 

bjor: Typisk Karl smart kommentar: 

Lige netop det svar synes jeg var meget saglig og informativ, men det var måske også det du mente.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis