Reserveanker til 27 fods motorbåd`?

Jeg har en Saga 27 med et deplacement på ca 2700 kg og den er forsynet med et fint elektrisk ankerspil. Desværre tager det en krig og en formiddag at køre ankeret ud - og man kunne jo løbe tør for strøm...

Derfor har jeg besluttet mig for at have et reserveanker i kistebænken til brug i en nødsituation. Allerøverst på ønskeseddelen står et 6 kg Rocna i rustrit stål (ser man på prisen skulle man tro det var platin) - se:

https://www.boatlab.dk/rocna-anker-6-kg-rustfrit

... men måske har andre et godt og mere økonomisk overkommeligt alternativ?



Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som du skriver det, er det måske ikke dig, der har købt og monteret det spil.

Er du sikker på, at spillet ikke har en "fritfald-funktion", hvor anker og kæde rasler ud af sig selv i en fart ?


Finnband

Hej Finn

Du har ret i, at det ikke er mig, der har monteret ankerspillet (det er nok sat på da båden var ny i 1980) og jeg har hverken kunne finde dokumentation eller mærkeskilt på det. Det lyder fornuftigt, at man bare kan lade ankeret falde - det kan man jo normalt - men har mit spil den funktion er den sgu godt gemt!

Nu kan jeg ikke lige komme til båden nu, men vil ved lejlighed få taget et billede af ankerspillet og lægge det op her. Det er jo muligt, at nogen kan genkende typen og afsløre om fritfaldsfunktionen er indbygget.



Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Her er et billede


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Rimelig sikker på at der er en fritfaldfunktion indbygget i det ankerspil.... En instruktionsbog kan nok hjælpe.

En ide til et vinterprojekt er i øvrigt at afmontere ankerspillet og tage det med hjem og rense / smøre det op igen. Samt gennemgå alle kabler/stik m.m. Gjorde det på mit og det gik meget nemmere og bedre. 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Uanset hvordan dit ankerspil virker, er det fint at have et reserveanker med. 

Det må gerne være af en anden type end dit "almindelige" anker.

Til reserve / hækanker vil jeg foreslå  et SesaGrip på 10 kg. Det kan klappes sammen og er meget alsidigt. Til ankertov kan du bedst bruge 10 - 12 mm rigtigt nylontov - altså nylon kunststoffer. Køb 3slået rigtig nylon - det er elastisk og det synker. Har du stor længde på ankertovet, er kæde ikke nødvendig på dit ekstra-anker.

jeg har et 10 kg SeaGrip, som jeg skal sælge. Desuden kan jeg bestille nylontov.

et andet fint anker til reserve vil være letvægts anker som er af samme udseende som Danforth. De holder meget godt i sand og lignende bund. Og vejer ikke meget. Det købes billigt på DBA nogen gange.

Super godt anker er også Delta - meget stabilt i sand og lignende bund. Der er flere til salg på DBA til meget rimelig pris. 10-15 kg til ca 500 kr er billigt.

Rocna er godt, men jeg synes at Delta er lidt bedre. Rocna fylder også ret meget med bøjlen.

PS - jeg er igang med en række ankertest, så jeg "nørder"lidt i dette.

Spørg igen....


To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce

Hej Shortvut & Ellida

Tak for jeres gode svar.

Mht. om mit ankerspil har en fritfaldsfunktion, må jeg lade stå hen i det uvisse - jeg har ikke kunne finde den, men den kan jo være groet fast. Måske kan nogen genkende ankerspillet udfra billedet og herved give mig mulighed for at opspore en manual?

Ellida - det lyder spændende med dine ankertests. Jeg hører gerne nærmere   

Som sagt, er det bare et reserveanker, der skal kastes i vandet, når alt andet glipper, så måske kan et Danforth af letvægtstypen gøre det. Mon 6 kg er nok? Det skulle helst kunne stuves af vejen i en lille kistebænk. Jeg sejler primært på Ringkøbing Fjord - og i godt vejr   , og der er jo sandbund over det hele.




Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Du kan måske se lidt om mine ankertest på denne FB side:
https://www.facebook.com/A-Overgaard-1513144632321896/

Hvis det skal være billigt og godt, så er der sikkert et fint anker her: https://www.dba.dk/anker-90-kgoriginalt-danf/id-1042594396/ - men det vejer jo 10 kg.

Så er der dette letvægtsanker - det er ikke mere end 3,4 kg vægt, men de holder rigtigt godt hvis de får lov til at sætte sig rigtigt i sand. https://www.dba.dk/anker-anerkendt-maerke-for/id-1057416450/
Jeg testede et tilsvarende letvægtsanker der var mindre - det holder meget godt i sand.
Det kan evt skilles ad for opbevaring. Men lidt af fidusen er væk, hvis man skal bruge tid på at samle det i en presset situation.

Ellers er der 3 stk Delta anker til salg på DBA - alle på 16 kg.
Du kunne overveje at købe et af dem - og bruge dit nuværende Bruce som reserve.
Til din Saga 27 vil jeg nok mene at Rocma 6 kg er lidt lille.
Jeg ville nok mene at du skal lidt op i størrelse.
et Delta anker på 10 kg eller 16 kg er også meget gode valg.
Jeg har sammenlignet Rocna 6 kg med Delta 6 kg og de holder omtrent lige meget - dog synes jeg at Delta tager fat i en stejlere vinkel, samt det holder bedre greb i bunden. Når det belastes hårdt så glider det lidt gennem bundmaterialet - og går sjældent helt løs.
Rocna kan godt finde på at rive sig løs ved største belastning, og hvis skovlen er fuld af smat, så lægger det sig ikke rigtigt og tager ikke rigtigt fat igen. Og så er det dyrere og fylder mere.

Kan du finde et SeaGrip er det vist også meget godt - jeg tror det er det mest alsidige anker - og kan foldes.

Det eneste du slet ikke skal bruge til anker er paraplyanker - det holder rigtigt dårligt.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis