Renovering af vinduer

Hej L-D-S, 

Jeg har købt et hus med nogle virkelig grimme mahogni vinduer. Jeg aner ikke hvordan de er behandlet, men har fået at vide det skal have ædeltræsolie. I min verden er den olie transparent, så jeg tror vinduerne på et tidspunkt har været malet/bejdset/lakeret? Hvad vurderer I?

Nu vil jeg enormt gerne have dem pæne uden de synlige overgange - er der nogle af jer, som ved hvad der skal til? 

Tak, 

LJ

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Synlige “overgange”?

De skal blot slibes helt i bund og have olie.


 

Så jeg skal bare gå mere hårdt til værks? Jeg har forsøgt at slibe med 180. Er det for fint?

Nogle steder sidder “malingen” rigtig godt fast. Kan man fjerne det på en let måde inden slibning?

De synlige overgange er tydelige der hvor “malingen” under ikke er skaldet af. Se billeder for farveforskellene. 

Ingen bud?

Brug en zeihklinge og en masse tålmodighed.
Der er kun den hårde vej...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Jeg ville også starte med en klinge og derefter nok korn 80 eller 100, men fjern så meget som muligt med klingen først, det brænder let fast i slibepapiret 


Ask

Og... hvis du har muligheden, så tag vinduerne ud og læg på bukke. Det er 10 gange lettere at arbejde med.


 

... vinduerne, altså ikke rammen.


 

Perfekt tak. Vil forsøge mig med en klinge. Vinduerne kan desværre ikke afmonteres. 


Kan man få noget lak fjerner, som kan gøre arbejdet lidt lettere? Eller er der kun den gode hårde metode?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også