Sokkel ???

Hej jeg er ved og lave sokkel.  Vi døjer egentlig ikke med fugt osv i væggene men gud hvor. Er sokkel da grim 😆. Har snakket med diverse murere.

Hus er fra 1965. Leca blok hus

Jeg har Gravet ud dog ikke helt ned da jeg ikke tænker det er nødvendigt. Fra den øverste sorte den. Måler den 90 cm ned. Burde måske bare have nøjes med bare lige en 40 cm under jorden . Renset af for jord.  Smurt det ind i fliseklæb da det ville binde bedre til en omgang beton. 

Jeg har Givet det et bette beton lag for lukke alle de gamle revner der nu er opstået.  

Nu kommer spørgsmålet så 

Jeg er anbefalet og male det hele op med sokkel tjære.  Det vil sige  fugten der nu skulle komme vil da først ende indenfor ?.

Jeg tænker så om det ikke er smartest  og smøre tjære på kun op til selve  jord højden også pudse selve sokkel området (der hvor der er sort nu) med noget der er åndbart men ikke lukker fugten ind ?  Alt det sorte ved sokkel skal også bankes af da der har slået revner osv. Men det tager jeg efter alt er taget under jorden

På billedet her er til højre er lille projekt med flamingo plade men der er der brugt  sokkel tjære helt op til toppen af sokkel. 

Isolering pladen er noget der virker :)

Ville i stadig grave så langt ned og lige fixe eller nøjes med halvdelen ? Nu der ingen problemer er med fugt 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal lave hele sokkel i højden på en gang. 

Jeg ved ikke hvorfor du graver ned, så længe det er dækket med jord er der ingen der tager notits af den grimme sokkel. At smøre tjære på fra 40 cm dybde til jordhøjde hjælper ikke på noget som helst. 

Altså grav 10-15cm ned og hug det dårlige væk øverst, så du kan reparere det i et hug. Alt andet giver støbe/pudseskel m.m. Det er kun det synlige der behøver at være nogenlunde lige.

Når du har lavet en side giver du det noget der hedder sokkelmaling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-08-2019 23:35:36

Du skal lave hele sokkel i højden på en gang. 

Jeg ved ikke hvorfor du graver ned, så længe det er dækket med jord er der ingen der tager notits af den grimme sokkel. At smøre tjære på fra 40 cm dybde til jordhøjde hjælper ikke på noget som helst. 

Altså grav 10-15cm ned og hug det dårlige væk øverst, så du kan reparere det i et hug. Alt andet giver støbe/pudseskel m.m. Det er kun det synlige der behøver at være nogenlunde lige.

Når du har lavet en side giver du det noget der hedder sokkelmaling.

 Så jeg er kort sagt blevet vejledt forkert jeg havde ikke behøvet og grave ned   til selve fundamentet heller og pudse der os 🥺

Så jeg skal banke alt det sorte på sokkel af da der er noget mørt også bare pudse de 15 cm ned under jorder der efter ?  Det gør der hele nemmere ihvertfald 😏

Hvad ville du pudse det med sand og cement ? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Sand og cement i forholdet 1 del cement og 4 dele sand er fint.


fase
S. Fabrin skrev den 25-08-2019 08:04:08

Sand og cement i forholdet 1 del cement og 4 dele sand er fint.

 Super tak men hvorfor ikke sokkel tjære ?

Du kan tjære/male soklen, når den er pudset og hærdet.


fase

Jeg ved ikke om du har fået forkerrt rå, jeg kan kun henholde mig til det du viser og skriver. 

"Vi døjer egentlig ikke med fugt osv i væggene men gud hvor. Er sokkel da grim" Og billeder viser at sokkelpuds er gået løs øverst.

Da der ikke er fugt problemer er det udelukkende et spørgsmål om at det skal se pænere ud. Havde du fugtproblemer vil sokkelpuds ikke hjælpe meget på det, men der skulle så tænkes på omfangs dræn samtidig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også