Ubehandlede reglar udendørs

Kort sagt: Hvor lang tid vil ubehandlede reglar holde udendørs (under et forholdsvist lille tagudhæng)?

Den længere redegørelse:
Jeg er i gang med at bygge en form for udestue/drivhus, hvor det er tanken at vi primært skal opholde os i rummet, og så have nogle enkelte planter der. Huset bliver ikke isoleret, og der kommer muligvis til at være sprækker, hvor vinden kan trænge ind gennem. Jeg er ikke meget for at anvende trykimprægneret træ, da det frarådes at anvende det indendørs, og så meget ventilation er der jo heller ikke i rummet.  Jeg hører fra byggemarkeder, at det går at have det trykimprægnerede træ der, men jeg vil helst afskrive det som en mulighed og se om jeg ikke kan gøre noget andet. Det letteste ville jo være hvis jeg kunne bruge ubehandlede reglar. Men jeg vil gerne have det holder omtrent 15 år, så kan det mon det, hvis reglarne er ubehandlede? Man kunne også vælge at beklæde de ubehandlede reglar, og så lave konstruktiv træbeskyttelse, men det synes jeg virker besværligt, da der også skal gå nogle reglar vandret, og der dermed skal laves drypnæser på dem. Jeg er heller ikke meget for at male reglarne, da jeg så skulle anvende udendørs maling, som der er fungicider i, der frarådes at bruges indendørs - hvilket man ville være nødt til, da hele reglan skal males.

Her var lidt om mine refleksioner. Jeg vil sætte stor pris på at høres jeres!
På forhånd tak :)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når man taler om at et produkt frarådes indendørs menes der jo i et rum hvor der kan være dårlig udluftning, og det er jo ikke lige det der er situatioonen i et drivhus med sprækker i. Jeg ville ikke være bekymret for at bruge nogle af de materialer du taler om i dit drivhus. Et ubehandlet lægt, der bliver udsat for vand, holder i hvert fald ikke i 15 år, så et eller andet skal du gøre for at bevare det.

Nu skriver du ikke direkte om der kommer tag på. Hvis der gør det, så holder ubehandlet træ i mange år. For øvrigt er din udestue vel heller ikke at betragte som indendørs. Jeg håber dit hus er mere tæt end den påtænkte udestue     .


fase

Nu er der jo også forskel på trykimprægneret træ. Noget er beregnet til at grave ned andet er ikke. Hvad med SuperWood? Det skulle da være forholdsvis miljøvenligt. 

Hvad med trævinduer? Så vidt jeg ved er de da ikke malet med forskellig maling på yder- og inderside.....

En eller anden form behandling skal der til. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hvor ubehandlet træ ikke udsættes for vand så kan det vel holde 50 år - 100 år .... prøv blot t tænke på hvad spær er lavet af og de er jo dækket af tag..... så hvis ikke det ikke regner ned gennem taget på dit drivhus så kan jeg ikke se nogen forskel.... 

Sørg for at der ikke kan ske en ophobning af fugt. - vandet skal kunne løbe af og der skal være mulighed for at luften kan cirkulere, så overfladen kan tørre - så får du længst holdbarhed.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce

Skal det være med en del planter i drivhus / udestue er det et must at det er "pisse utæt" Det er måden at undgå mange plante sygdomme, skimmelog svamp. Du skal med vilje lave sprækker og udluftning. Påtænker du glastag så kan du ikke opholde dig i rummet ca. Juni - Juli og August uden at der meget udluftning med f.eks. automatiske vindues åbner.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

At høre der er mange her, som tænker det kan gå med trykimprægneret træ (AB), gør da bestemt at jeg vil overveje det noget mere. 

De reglar og lægter der skal fungere som spær, bliver selvfølgelig dækket godt ind af taget. De kan dog udsættes for fugt og evt. vand på udhænget.  Udover de reglar, skal der også være reglar der står lodret. Den ene side vender ud af og skal ikke være dækket yderligere ind og den anden sige ind af mod drivhuset.  

Kermit, Kan bare ikke lige finde reglar i superwood, og jeg har brug for den bestemte dimmension på reglarne for at følge planen for mit hus. Hmm kan godt see din pointe med vinduerne, men jeg er faktisk lidt i tvivl om de bliver malet   med det samme maling både indendørs og udendørs.  

Ev elmand tak for indsparket. I forhold til tag har jeg også tænkt mig at vælge noget gennemsigtigt plastic tag.

Og speddy måske skulle jeg lave nogle sprækker med vilje, så er jeg i hvert fald sikker på det med udluftningen.

Tak for svarene!! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også