Sokkel

I forbi deles med udgravning til sokkel til et skur, er jeg stødt på 3 udfordringer!


  1. Fiberkablet ligger kun ca 70 cm under terræn, men renderne skal være 70 cm dybe - hvad gør jeg her, skal jeg lade det orange fiberkabel ligge og blive støbt ind i sokkelbetonen eller hvordan?
  2. Siderne på soklen falder ned, hvad kan man gøre for at få siderne til at blive stående? Sætte plader op af kanterne og lade dem stå når sokkelbeton kommer eller?
  3. Udgravningen til flydebeton, isolering mv ligger ca 10 cm under det niveau som sokkelbetonen skal op i - kan jeg sætte plader (eller andet) op på indersiden så sokkelbeton ikke flyder ind på resten af udgravningen?

Håber det giver mening, ellers skriv!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fiberkablet ligger vel i et rør, der er nedgravet tomt og hvor der er skudt fiberigennem efterfølgende (sådan laves det ihvertfald normalt). I så fald ville jeg ikke være bange for at indstøbe det.

Resten ville jeg ordne med plader der fjernes når soklen er støbt (dvs. de sættes sammen enten over støbeniveau eller på ydersiden). Det mest optimale her er at bruge støbekrydsfiner fordi overfladen er helt glat så betonen ikke sidder fast - men det er ikke billigt, så der er mange som bruger almindeligt krydsfiner. Med almindeligt krydsfiner kan det anbefales at give det et lag billig olie (everything goes også madolie) inden du støber, så burde du også kunne få pladerne af bagefter.


Ask

Er det så løst i ikke kan grave en rande uden den falder sammen?, at der falder lidt lidt af siderne i skal grave op igen betyder ikke det vilde, det behøver ikke være pænt lige sider under jorden, jeg har lige støbt et fundament til et skur, der var 2 store sten ca 40 cm under jorden(toppen), med en diameter langt større end jeg kunne løfte op, de blev støbt med ind i fundamentet. 

ellers kunne fundablokke være en løsning, hvis i kan nå at få dem på plads før det falder ned.

Når der ligger et kabel i vejen ( her fiber kabel rør ) Så plejer jeg at smide en skovlfuld jord eller 2 ned omkring kablet, så det ikke støbes direkte fast i sokkel. Det betyder ikke spor at der er en jordklump i bund af rende eller midt i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis