Erfaringer med ståltag

Hej

Vi skal have skiftet tag, og i den forbindelse overvejer vi at ændre tagudforming og lægge helt nye spær. Dette er blandt andet fordi vi har erfaret huset er fejlfunderet og vi skal have fundet en let og billig løsning på ikke at lægge ekstra vægt på fundamentet. 

Vi har teglsten i dag, og vi synes de er pæne. Men for at mindske vægten, har vi overvejet ståltagplader som ligner tegl. Men vi er lidt i tvivl om det er en god løsning. 

Er der nogle som har erfaringer med stålpladetag? Er der noget at være særlig opmærksom på. Jeg synes at de efterhånden har fået lavet nogle profiler som ligner teglsten ret meget. 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal være særlig opmærksom på synet af det 😉 jeg synes det er et grimt tag, og ville hellere vælge eternit og skifte dem hver 15-20 år. Stålplader hører til på landbrugsbygninger! Hvorfor have noget der ligner et tegltag, når det ikke er det? 

Jeg fik lavet ståltag sidste sommer ovenpå det gamle eternittag. Det ser super godt ud syntes jeg, samt alle jeg har mødt på vejen. Og så er der 40 års garanti.

Jeg syntes imidlertid at eternittag hører til på landbrugsbygninger. Men sådan er der jo så meget   


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

jeg synes I skal tænke gensalgsværdien. Den vil altså ikke være så høj med ståltag som med tegl. Uanset at I måske synes det ser meget pænt ud, vil de fleste kunne spotte det på lang afstand og rynke på næsen. Fuldstændig ligesom valget mellem plastvinduer og rigtige trævinduer.

Men det afhænger også af huset. På nogle huse betyder det ikke helt så meget, mens det ved andre vil være synd og skam.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg har selve et hus med eternit tag, jeg overvejer at få et tagpap tag, jeg kan se i nabolaget, at det er meget “hipt” med et sådant tag ligenu.

Ulempe: Det larmer både inde og ude når det regner og i nogle tilfælde knitrer det når solen rammer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
christiannielsen skrev den 23-08-2019 15:53:25

Ulempe: Det larmer både inde og ude når det regner og i nogle tilfælde knitrer det når solen rammer.

 Vel ikke så meget som et stålpladetag. 😉

Brandmænd er ikke særlig begejstret for ståltagplader.


gah skrev den 23-08-2019 14:25:45

Jeg har selve et hus med eternit tag, jeg overvejer at få et tagpap tag, jeg kan se i nabolaget, at det er meget “hipt” med et sådant tag ligenu.

 Tagpaptage på skyggesiden giver mos- og algebelægning som er et helvede at spule af med højtryksrenser.  

Frank Chr. skrev den 23-08-2019 17:01:44

 Tagpaptage på skyggesiden giver mos- og algebelægning som er et helvede at spule af med højtryksrenser.  

 

Der kan jeg så meddele at det er også er et problem med eternittage,samt det vidst nok er forbudt, at bruge en højtryksrenser på et asbest eternit tag.

Samt jeg vil tro at algeproblemet også eksistere på et nyt eternittag.

Der må man så gerne bruge en højtryksrenser, men jeg er da rimelig sikker på, at malingen forsvinder sammen med algerne, hvis at man bruger en højtryksrenser.

Synker dit hus, siden du vil sænke belastningen på soklen? Har du regnet på belastningen på soklen. Nu ved jeg ikke, hvor stort dit hus er, men jeg byggede i 1972 et hus på 133 m2 med fuld kælder. Det beregnede jeg til at veje 75 tons, 75000 kg. Belastningen på soklen var mellem 2 og 3 kg/cm2. Taget udgør ikke den største belastning, så inden du kasserer tegltaget, så prøv at regne på vægten.

Jeg har senere fået lagt ståltagplader på et andet hus som erstatning for et nedslidt eternit tag. Taget ligner et tegltag. Det gamle tag blev fjernet og der blev lægtet til det nye tag. Lægterne blev rettet op, så det var lige.

Det larmede ikke ,når det regnede, men under særlig høje temperaturer kunne man midt på dagen svagt høre at pladerne gav sig en smule. Ikke noget der generede.

Med hensyn til at brandmænd ikke skulle være begejstrede for ståltag er det en skrøne. Det brandmænd ikke bryder sig om er to lag tag, hvor der kan være ild mellem lagene, og de skal bryde gennem to lag tag for at komme til ilden. Så et Planja tag kan godt være pænt.

Med hensyn til gensalgsværdien har jeg oplevet, at køber syntes det nuværende tag var pænt i forhold til et nedslidt eternittag. 




fase
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også