Afretning af betonklaplag inden der lægges EPS

Hej med jer.

Jeg har taget hul på et renoveringsprojekt, hvor der skal etableres gulvvarme på et værelse og i stuen. Jeg er startet på værelset, har fjernet det gamle parketgulv, isoleringen og er begyndt at få savet bjælkerne af så der bliver plads til noget styrolit. Der er ventileret hulrum nu, 48 cm fra klaplag til toppen af gulvet.

Jeg vil lægge 100mm + 220 mm styrolit inden der bliver støbt betonplade på 12 cm, så jeg har et  par centimeter at give af endnu, da topgulv + underlag bliver 19 mm. 

Sagen er den at klaplaget er temmelig ujævnt, +-3-4 cm inden jeg har banket de værste toppe af, så min tanke er at rette det lidt af inden jeg lægger styrolitpladerne så de kan ligge ordentligt.

Ville i bruge letklinker(coatede eller ej - betondækket er knastørt, men det har jo også været ventileret indtil nu), sand eller grus?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
skruen skrev den 22-08-2019 19:12:43

Hej med jer.

Jeg har taget hul på et renoveringsprojekt, hvor der skal etableres gulvvarme på et værelse og i stuen. Jeg er startet på værelset, har fjernet det gamle parketgulv, isoleringen og er begyndt at få savet bjælkerne af så der bliver plads til noget styrolit. Der er ventileret hulrum nu, 48 cm fra klaplag til toppen af gulvet.

Jeg vil lægge 100mm + 220 mm styrolit inden der bliver støbt betonplade på 12 cm, så jeg har et  par centimeter at give af endnu, da topgulv + underlag bliver 19 mm. 

Sagen er den at klaplaget er temmelig ujævnt, +-3-4 cm inden jeg har banket de værste toppe af, så min tanke er at rette det lidt af inden jeg lægger styrolitpladerne så de kan ligge ordentligt.

Ville i bruge letklinker(coatede eller ej - betondækket er knastørt, men det har jo også været ventileret indtil nu), sand eller grus?

 Jeg havde banket det nuværende betonlag op og startet forfra. En smule arbejde, men væsentligt lettere at gå til.


Henrik

Tak for dit svar, men det vil jeg helst undgå. Alt i alt er det 50 kvadratmeter det drejer sig om, gulvet i stuen er samme historie. Hvis jeg skulle bruge sand eller grus, så er det vel produkter uden fugt vi taler om, eller er det ligemeget når der kommer styrolit ovenpå?

Lecakugler ville være den vægtmæssigt nemmeste opgave, men hvor nemt er det at få pladerne til at ligge godt nok på dem?

Her er der lige et par billeder.

Grav et spadestik dybt når du alligevel er i gang, og læg coated Leca som afretning.

Læg rionet oven på Lecaen, så der det ingen sag at klappe laget helt jævnt som underlag for styrolit.

Det kan godt virke omfattende ved første øjekst, men tro mig - det kan betale sig i det lange løb,   


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Ganske almindelig sand, som det man bruger når man retter af til fliser i have eller indkørsel. Du retter at med et bræt så det bliver nogenlunde jævnt. Da du skal slutte med beton, rionet, kantisolering m.m. så har det ikke nogen betydning om Styrolit er 100% vandret. Din beton plade holder fint ved 10 cm og såmænd også selv om det skulle blive 8 cm i et hjørne. 

Var det derimod forberedelse til svømmende gulv med let gulvvarme så skulle det være helt i orden nedefra.

Husk at tænke på radon dug rundt i kanten. Klæbes på sokkel og 30-40 cm ind under beton.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres råd. Jeg henter afrettersand i morgen - og en bajonetsav :)

Er der ikke noget med at man ikke må bygge videre på sådan et klaplag fordi man indkapsler noget imellem 2 beton lag som er vandtæt? 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nu kommer jeg da også i tvivl om det jeg har gang i, men det var byggefirmaet der kom med den løsning. Jeg har spurgt ind til det og venter på svar.

MLU skrev den 23-08-2019 06:37:47

Er der ikke noget med at man ikke må bygge videre på sådan et klaplag fordi man indkapsler noget imellem 2 beton lag som er vandtæt? 

 Jeg har tidligere fået det samme fortalt. Der var dog den mulighed at bore/banke huller pr. 1 meter og derved gøre den nederste plade utæt. Jeg valgte dog i stedet at banke det hele op og ligge 10cm mere isolering.


Henrik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis