Afretning af betonklaplag inden der lægges EPS

Hej med jer.

Jeg har taget hul på et renoveringsprojekt, hvor der skal etableres gulvvarme på et værelse og i stuen. Jeg er startet på værelset, har fjernet det gamle parketgulv, isoleringen og er begyndt at få savet bjælkerne af så der bliver plads til noget styrolit. Der er ventileret hulrum nu, 48 cm fra klaplag til toppen af gulvet.

Jeg vil lægge 100mm + 220 mm styrolit inden der bliver støbt betonplade på 12 cm, så jeg har et  par centimeter at give af endnu, da topgulv + underlag bliver 19 mm. 

Sagen er den at klaplaget er temmelig ujævnt, +-3-4 cm inden jeg har banket de værste toppe af, så min tanke er at rette det lidt af inden jeg lægger styrolitpladerne så de kan ligge ordentligt.

Ville i bruge letklinker(coatede eller ej - betondækket er knastørt, men det har jo også været ventileret indtil nu), sand eller grus?

Hej med jer. Jeg har taget hul på et... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mureren siger at så længe der er plads nok til isolering er der ingen grund til at fjerne et tørt klaplag. Så det bliver 15 cm lecanødder efterfulgt af 230 mm grå styrolit.

skruen skrev den 25-08-2019 21:10:24

Mureren siger at så længe der er plads nok til isolering er der ingen grund til at fjerne et tørt klaplag. Så det bliver 15 cm lecanødder efterfulgt af 230 mm grå styrolit.

 Ikke for at skyde projektet i sænk, men er du sikker på mureren er den rette person at høre dette om?

Flere steder/instanser mener at det gamle terrændæk fungere som en dampspærre og du vil derved have isoleringen på den forkerte side. De direkte fraråder det du har gang i, samt eventuelt forsikring vil tage afstand til den konstruktion.

Da jeg lavede gulvvarme (jeg fjernede hele terrændækket og støbte på ny) mente murerne der kom og støbte også at det var tosset jeg ikke bare havde ladet den gamle strøkonstruktion ligge og fyldt hele tomrummet med isolering.... selvom jeg sagde at det var dokumenteret flere gange at den metode ikke anbefales grundet risiko for skimmelsvamp ved jeg at de efterfølgende har lavet huse på den måde. Jeg er glad for det ikke er under mit gulv hr. skimmelsvamp hygger sig grundet dette.


Henrik

Det her svar på Bolius har givet mig fred i sindet.

Link

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis