Ventilation på badeværelse i eksisterende kanal

Hej.

Jeg er ved at lave nyt badeværelse i en ældre etage-lejlighed.

I øjeblikket er der en rektangulær eternitkanal med indvendige mål: 100mm x 150mm

Der er 3,3 meter op til taghætten.

Jeg tror, at overboen er koblet på samme kanal.

Hvordan får jeg lavet en god udsugning fra badeværelset? 

De fleste ventilatorer er ø100, hvorfor jeg har prøvet at presse et rør ø100 op igennem kanalen, men det går lidt for stramt :-(

Da kanalen blev forkortet knækkede den ene side, hvorfor kanalen de første 15cm kun har tre sider

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke beskadigede eller ændre ved eternitkanalen, da der med høj sandsynlighed er asbest i. 

Kanalen er jo allerede et rør, så hvorfor vil du have et rør kørende inde i? Ventilatoren kan puste i den eksisterende kanal, hvilket er en fordel da den også er større. 

Du må kun opsætte ventilator hvis jeres kanaler ikke er sammenhængende, da du ellers skubber din prut luft op til naboen. 


Elektronikteknikeren

Da jeg renoverede vores gamle lejlighed for 8år siden installerede jeg også ventilator, men her var alle eternitkanaler ført op parallelt og alle havde så deres egen, selvom de løb lige ved siden af hinanden. De sluttede så under en stor bred fælles taghætte på taget. 

Hvis i kun har en lille hætte, og i er mange lejligheder, har i ikke separate kanaler. 


Elektronikteknikeren

Hvad med at indsætte et glat rør i kanalen og køre det helt op til taghætten?

Hvad skulle formålet være? 

Så blokerer man jo for de andres ventilationsmulighed, såfremt man deler kanalen. 

I har vel en bestyrelse i skal spørge om sådanne teknikaliteter? 

Kanalerne er konstrueret til at fungerer ved konvektion, Dvs. passiv naturlig udsugning ved hjælp af skorstenseffekten som genererer træk. 

Denne funktion sætter man ud af spillet hvis man hindrer den fri passage i kanalen ved at stikke diverse ting og sager derop. 

Løsningen er at ingen har ventilator. 

Eller at der monteres én fælles på loftet. 


Elektronikteknikeren

Se ovenstående, og snak med foreningen om en fælles løsning. 


Elektronikteknikeren

I nogle etageejendomme kan der også være fælles sug, hvor motoren er placeret oppe på loftet og suger fra flere lejligheder samtidig. Dette kan også være gældende ved fx emfang. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Zachhau skrev den 22-08-2019 17:14:43

Så undgår man at blæse luft ind i de andres lejligheder...

 Ha ha.. hvad vil du gøre hvis din underbo kommer dig i forkøbet, og laver din løsning?

Hvis røret er fælles kan du jo ikke bare sige at det er dit hele vejen op...ligeså vel som dine underboer ikke kan puste deres "prut" op til dig.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis