Behandling af trygimprægneret træterasse

Hej
Jeg byggede i vinters en træterrasse af trygimprægnerede terrassebrædder. Jeg tænker, at de skal behandles inden vinteren.

Hvad ville I behandle med? Har også overvejet imprægnering fra fx algestop, hvad tænker I om det?

DBH
Jonas

Jonas
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Afrens og en ordentlig omgang olie.

Cool

Nogle bestemte produkter du synes we gode?

Jonas

Du kan skure træet ned i rodalon på en skuresvamp. 

Når det har fået lov at tørre et døgn uden regn, gives træolie. 

Som kan være mange ting, alt fra den færdige terrasseolie til den hjemmelavede på rå linolie. 

Det kommer også an på hvilket udtryk i ønsker. 

Elektronikteknikeren

Brug de moderne hærdende olier til trykket træ. Rå linolie kræver en form for efterbhandling da det er et organisk materiale der kan virke som vækstmedie for mikroorganismer.

Rå linolie er bedst til uorgniske materiler som tegl eller sten.

Fornemt - det er gode råd!

Så ved jeg hvad der skal ske i weekenden. Der er 120 m2 terasse, så der er nok at gå i gang med...

Jonas
Annonce

Der er lidt forskelligt Her. Når nu dine brædder er trykimprægnerede, behøver det ikke være det dyreste olie du kan finde. De har alle beskyttelse mod svamp og råd. Og det giver en afvaskning i rodalon yderligere beskyttelse imod. 

Elektronikteknikeren

Rodalon indeholder didecyldimethylammoniumchlorid som kan opløse fungiciderne i trykket træ. Vandopløselige midler er som udgangspunkt mere flygtige.

Risikoen er størst under fugtige forhold som optræder typisk på vandrette flader. Mekaniskk rensning hjulpet af brun sæbe af trykket træ er det sikreste.

Til trykket træ er det vigstigste at vælge en olie der er vandskyende, så tørring fremskyndes, da misfarvning er den oftest følgevirkning på vandrette træflader.

Et helt andet bud er en ny type behandling fra Flügger, som giver dine brænder et patineret look, man normalt ser i ædeltræ som står ubehandlet. Mener det hedder Flügger patina.

Jeg ved godt svaret nok komme alt for sent, men måske en anden kan bruge det :-)

Ditte R. Lønstrup
DitteRL: Er det et produkt du har prøvet? Erfaringerne med Flügger Patina er ikke overbevisende.
Rantzau: jeg har prøvet det på min datters sandkasse, og synes umiddelbart at resultaterne er flotte, men der er endnu ikke gået det år de siger der skal gå, før man ser det endelige resultat.

Ditte R. Lønstrup
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også