Opretning af taglægter før ståltagplader

Jeg vil montere nyt ståltag oven på det gamle som er lidt skævt. Det drejer sig om en garage. Jeg har monteret 38x57 regler på langs altså ned langs med spærene (i bølgebund) og er nu ved at montere 38x57 regler på tværs af taget altså i "bredderetningen" på tværs af spærene.

Hvordan rettes konstruktionen til i vatter?

I bredderetningen kan jeg få de lange lægter til at lægge i vatter ved at klodse op, men betyder det meget hvis de ikke flugter på den anden led altså på tværs af de tværgående lægter?

Set udefra vil man jo ikke have at taget bølger hverken langs med tagrenden eller ryggen, men betyder det noget det bølger langs med spærene? Er pladerne ikke tykke nok til at skruen bare tager fat uden at presse selve pladen ned så den bølger på den anden led?

Håber det giver mening det er lidt svært at forklare, men kort sagt de tværliggende taglægter lægges i vatter hver i sær, der er 8 af disse lang med tagets og de lægger ikke helt lige i forhold til hinanden.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Selvfølgelig skal dine lægter ligge lige både den ene og den anden vej. Om det er fuldstændig "vandret" er ikke så altafgørende, men at det er plant betyder noget. Hvad mener du for øvrigt med vandret, er det et fladt tag?



fase

Du lægter den øverste og nederste lægte som du beskriver vandret. Så trækkes snor fra øverste til nederste ( snor hæves 3-4 mm i begge ender) Resterende lægter klodses op så de hele vejen hen ligger de  3-4 mm under snor.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej elmand. Det er sådan jeg har gjort det nu, men fandt det nemmere at lægge snoren højere oppe da nogle af lægterne buer lidt. Jeg har valgt billige trykimprægnerede lægter fremfor rigtige taglægter så de kræver lidt mere tilpasning på alle leder .... havde nok købt nogle andre hvis jeg havde vidst det.


Til Fabrin taget er een flade ca. 9 gange 4 meter og hælder ca. 10 grader på den korte retning (dvs spærretning er de 4 meter).


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis