Hvide pletter på spær - svamp eller asbest

Hej,

Jeg var på loftrummet for et par dage siden og opdagede nogle hvide pletter på nogle af spærene. Det er tilfældigvis spær der sidder over vådrum, men der er dampspærre (... har dog ikke set om den vender forkert).

Vi har for nylig fået renset taget, skiftet nogle plader etc (eternit med asbest).

Derfor tænker jeg om der er nogle kloge hoveder der ud fra billederne kan se om der skal råbes svamp eller om det kunne være lidt vandsdprøjt fra tagrensningen, med asbest slam i.



 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan få det testet hos eks Goritas for omkring 7-800 kr. De sender en lille gelplade som du trykker ind i pletten. Hvis det er asbest så vil de se det i mikroskop når du sender det ind.


Det ligner ikke asbestslam fra tagvask. 

Du kan her se nogle billeder jeg tog på vores loft efter en tagvask + tagmaling. 

Forsikringen kom efterfølgende og ryddede hele loftet for isolering (210m2) og rensede det hele. Det kostede 120.000 kr.

Jeg vil aldrig nogensinde råde folk til at få renset deres asbesttag!



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 22-08-2019 14:02:53

Det ligner ikke asbestslam fra tagvask. 

Du kan her se nogle billeder jeg tog på vores loft efter en tagvask + tagmaling. 

Forsikringen kom efterfølgende og ryddede hele loftet for isolering (210m2) og rensede det hele. Det kostede 120.000 kr.

Jeg vil aldrig nogensinde råde folk til at få renset deres asbesttag! 


Hvordan kan det være forsikringen dækkede det? ... Og hvis forsikring? Fordi jeg har også asbestslam klatter siddende på bagsiden af nogle af tagpladerne, efter rensning - hvilket er nok til at vi ikke ønsker at benytte rummet, til opbevaring og “jævnlig” trafik op og ned...


 

Vi havde netop overtaget huset, da vi opdagede det. Byggesagkyndige, som over to omgange havde udarbejdet tilstandsrapporter for huset, havde ikke nævnt forholdet i rapporten. Det endte med hans ansvarsforsikring dækkede det hele efter lidt skriveri frem og tilbage. 

Der vil altid være asbestfibre på et loft med et asbesttag. Så længe I ikke berører pladerne, så det drysser vil jeg ikke være nervøs for at benytte loftet til opmagasinering, hvis det kun er lidt plamager bag på pladerne. Typisk kan man se på taglægterne, at taget har været renset, da der stort set altid vil være nogle lysegrå skjolder på disse.  Hvis det ikke er så meget kunne du evt. Også iføre dig en malerdragt og en P3 maske, og vaske det forsigtigt ned. Evt. Kan man spraye det først med en lille vandforstøver, så man er sikker på at det ikke støver. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Okay ... Jeg har nu altid maske på, når jeg roder på loftet - er ikke synderligt bekymret for asbesten. 1’eren i husstanden er mere bekymret for det ;)


Anyways, ift. den nylige tagrens så er jeg ikke bekymret for tagrummet, mere end jeg var før.

Derimod ville det være værre at stå med en K3’er på asbest i tagrum ifbm. et evt. salg. En ting er at der nok altid vil være lidt asbest, noget andet er at få det sort på hvidt.

Enkelte at slamklatterne er i øvrigt røget ned på isoleringen.

Efter dit indlæg overvejer jeg, om der er noget at komme efter, hvis man kører det som en reklamationssag - vi blev vitterligt lovet, at der ikke ville være synlige spor af rensningen, alt skulle afdækkes, opsamles etc...


Ift. spærene har jeg foreløbigt rekvireret en prøve hos Goritas.


 

Annonce

Da stænkene ser ud til at koncentrere sig omkring tagpladernes samlinger så vil jeg mene at det er minimale stænk far tagrensning. 

Nogen i min nærmeste har for nylig solgt hus. Der har der for år tilbage været lavet rensning og maling. Det havde givet nogle plamager nede på isolering som blev beskrevet i tilstandsrapport. Men som tekniker der lavede rapporten lakonisk sagde: " havde du udlagt 50 mm ny isolering hen over, så havde jeg ikke behøvet at se det "


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Byggesagkyndig prøvede også først at spise mig af med 5000,- kr. Her-og-nu til selv at fjerne øverste lag isolering og lægge ny ud. Eller bare købe ny isolering og lægge hen over. Dette afviste jeg, da jeg som elektriker selv skulle i gang med alle el-installationerne på loftet og ikke havde lyst til at kravle rundt i alt dette. 

Da saneringsfirmaet havde fjernet al isolering på hele loftet og støvsuget det hele to gange, kunne jeg gå i gang med at udskifte gamle el-installationer og opsætte 71 stk. LED-spots. Det var jo ren luksus, at kravle rundt på byens reneste loft og lave alt dette. Det sparede mig for rigtig meget tid! Efterfølgende blæste de ny isolering ind. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Nu vil jeg ikke spille bagklog, men er det ikke forbudt at spule asbest-eternit tag?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også