Støbe gulv på etageadskillelse

Hey derude.

Vi skal snart igang med vores renoverings projekt. 

Jeg er dog i tivel om min tanke holder. 

Det drejer sig om 3 rum i huset hvor der skal gulvvarme i. Det er i stue etagen hvor der er fuld kælder under. Etage adskillelsen er ud af lecaplader type 16-V.  Vil skyde på at de er 12 cm i tykkelse. 

Pt. er der bjælker og trægulv. Over vejer følgende :

Styrolit

Rionet

pexrør

Støbning

Klinker.

Er usikker på om lecapladerne kan holde til støbning, så jeg ikke ender i kælderen :D 


MVH
ZP
Hey derude. Vi skal snart igang med vores... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der er vist flere læsere der ikke har bemærket/nærlæst Trådstarters 2. indlæg:

Puha, så kan jeg godt se at der ikke er plads til isolering overhovedet. Men det gør intet da kælderen er opvarmet. Jeg har totalt set 25 cm incl de 16 cm. Dvs jeg har 9cm tilbage hvor der skal ilægges rør og støbes.

Alt andet lige er der 8 cm at gøre godt på, plus 1 cm for klinker. Hvis konstruktionen for varmeslanger f.eks. kun er 20-30 mm bliver der en niveauforskel på ca. 5 cm i forhold til husets øvrige gulve.

Vedhæfter LECA dim tabel

Ud fra dim tabellen er der også medregnet lette vægge på 100 kg/m2 og gulvbelægning på 50 kg/m2.

Dine vedhæftet tegninger er næsten umulige at læse, dog finder jeg 2 spændevidder på 348 cm og 324 cm plus anlæg ca 10 cm.

Ved spændevidde 360 cm, i tidligere vedhæftet pdf fil, læses mærkelast til 365 kg/m2.

Ved Nyttelast (løst inventar personer mv) på 150 kg/m2 er der så 365-150= 215/ kg/m2 tilbage til Gulvbelægning og Lette skillevægge. For spisestuen er der formentlig ingen Lette skillevægge, hvis såfremt der er væg neden under i kælderen.

I Hall'en er det afhængig af hvordan udskæringen til trappen er lavet, det kan jeg ikke se i detaljer på vedhæftet tegninger.

En løsning kunne være, 2 cm isolering 6 cm med rionet, gulvvarmeslanger og beton f.eks. selv nivellerende eller flydespartel, pga. det forholdsvis tynde lag.

Alt andet lige vil det give en vægt på ca 170 kg/m2 incl. klinker. Mindre end de 215 kg/m2.

Ved spændevidde 330 cm er nyttelasten 410 kg/m2, her er der, alt andet lige, også plads til "Let skillevæg".

Spørgsmålet er så hvor tyndt et lag det kan lade sig gøre at støbe? Kom med "indspark"

Mit bud er at 6 cm burde være muligt. Jeg ville selv støbe oven på  min. 1 cm isolering.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
GSH skrev den 21-08-2019 10:14:55

Vedhæfter LECA dim tabel

Ud fra dim tabellen er der også medregnet lette vægge på 100 kg/m2 og gulvbelægning på 50 kg/m2.

Dine vedhæftet tegninger er næsten umulige at læse, dog finder jeg 2 spændevidder på 348 cm og 324 cm plus anlæg ca 10 cm.

Ved spændevidde 360 cm, i tidligere vedhæftet pdf fil, læses mærkelast til 365 kg/m2.

Ved Nyttelast (løst inventar personer mv) på 150 kg/m2 er der så 365-150= 215/ kg/m2 tilbage til Gulvbelægning og Lette skillevægge. For spisestuen er der formentlig ingen Lette skillevægge, hvis såfremt der er væg neden under i kælderen.

I Hall'en er det afhængig af hvordan udskæringen til trappen er lavet, det kan jeg ikke se i detaljer på vedhæftet tegninger.

En løsning kunne være, 2 cm isolering 6 cm med rionet, gulvvarmeslanger og beton f.eks. selv nivellerende eller flydespartel, pga. det forholdsvis tynde lag.

Alt andet lige vil det give en vægt på ca 170 kg/m2 incl. klinker. Mindre end de 215 kg/m2.

Ved spændevidde 330 cm er nyttelasten 410 kg/m2, her er der, alt andet lige, også plads til "Let skillevæg".

Spørgsmålet er så hvor tyndt et lag det kan lade sig gøre at støbe? Kom med "indspark"

Mit bud er at 6 cm burde være muligt. Jeg ville selv støbe oven på  min. 1 cm isolering.

 Umidlbart så lyder det som om at du har forstand på udregningerne og du virker troværdig når jeg læser overståene.. Må man spørge om du er er bygningskontruktør / ingeniør ?

Total set fra mål fra loft i kælder til gulv i stue etage er der 25 cm, så ja du har ret i at jeg har 9 cm at gøre med eftersom at levapladerne er 16 cm alene.

Jeg har vedhøftet ny PDF med hele byggetilladelsen, der består af  udregninger  og tegninger for de forskellige konstruktioner , rum m.m., kunne det afhjælpe din usikkerhed i det du skrev i overstående.?

Det virgitgste for mig er om gul/loft kan holde til en støbning. Jeg vil dog mindst støbe 5 cm for så at sikrer et stabilt gulv til klinkerne.  Nogle steder læser jeg 5-7 cm er nok, andre skriver 7-10. - Mon vi har nogle murer til stede :) 

Hallen har en trappe der går op, dvs der er ikke udskæring ned til kælderen, den trappe til kælderen går fra spisestuen.

Den næste bekymring jeg har er spisestuen som har en trappe ned til kælderen. Dvs der er brud på gulvet, har det mon en betydning på bærreævne ? Guvlet er understøttet i kælderen med 2 stolper ø 100-120mm stolpe , se billede.  Langs trappen er der også ilagt nogle metal bjælker for at holde på konstruktionen, dette ses også i byggetilladelsens udregninger og tegninger.


Ser frem til dit svar på dette. 



MVH
ZP

Har læst beregningerne i Byggetilladelsen. Set ud fra dine svære læslige vedhæftet tegninger vil jeg anbefale at du kontakter en Rådgivende Ingeniør. Måske det tidligere Rådgivende Ingeniørfirma eksisterer på en eller anden facon.

Det vil kræver at man er tilstede i huset med de rigtige tegninger for at kunne gennemskue de tidligere beregninger i Byggetilladelsen.

GSH skrev den 22-08-2019 08:56:22

Har læst beregningerne i Byggetilladelsen. Set ud fra dine svære læslige vedhæftet tegninger vil jeg anbefale at du kontakter en Rådgivende Ingeniør. Måske det tidligere Rådgivende Ingeniørfirma eksisterer på en eller anden facon.

Det vil kræver at man er tilstede i huset med de rigtige tegninger for at kunne gennemskue de tidligere beregninger i Byggetilladelsen.

 Har du kigget i PDF´en som jeg har vedhæftet ? Der er beregninger af bla. etage adskillese 

PDF 


MVH
ZP
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Ja det er dem jeg har gennemlæst, som tidligere anført. Det er beregninger som kræver tid at gennemskue. Det kræver at man er tilstede i huset, med tegningerne og beregningerne, i hånden. Selv for den Ingeniør, som har lavet beregningerne, i tiders morgen, vil det kræve en vis tid for at genopfriske given beregning. 

Desværre min tid stopper her.

GSH skrev den 22-08-2019 10:20:00

Ja det er dem jeg har gennemlæst, som tidligere anført. Det er beregninger som kræver tid at gennemskue. Det kræver at man er tilstede i huset, med tegningerne og beregningerne, i hånden. Selv for den Ingeniør, som har lavet beregningerne, i tiders morgen, vil det kræve en vis tid for at genopfriske given beregning. 

Desværre min tid stopper her.

 Uanset hvad, så takker jeg for hjælpen. Måske er der nogle der kan hjælpe videre. :) 


MVH
ZP
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også