Fundament og udgravning

Halløj

Jeg skal til at lave en tilbygning og er lidt tvivl om rækkefølgen i forbindelse med fundament og afgravning af muldjord under terrændæk.

Fundamentets konstruktion er som følger: der udstøbes beton til nuværende terræn. Herpå påsættes to rækker lecablokke. Det vil sige at der bliver ca 40 cm høj sokkel, hvor terræn efterfølgende skal hæves 25 cm, så  der er 15 cm sokkel.

Ved terrændækket skal muld afgraves og efterfyldes med en sandpude til ca samme højde som nuværende terræn, da det så passer med 30 cm isolering og 10 cm beton.

Mit spørgsmål er så... Er det en fordel at grave al råjord af og lave sandpude før der udgraves til fundament? Kan sandet blive stående efter vibrering? Eller skal man grave ud efter fundamentet er sat?

Håber mit spørgsmål giver mening?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Børgealle skrev den 19-08-2019 22:36:34

Halløj

Ved terrændækket skal muld afgraves og efterfyldes med en sandpude til ca samme højde som nuværende terræn, da det så passer med 30 cm isolering og 10 cm beton.

Mit spørgsmål er så... Er det en fordel at grave al råjord af og lave sandpude før der udgraves til fundament? Kan sandet blive stående efter vibrering? Eller skal man grave ud efter fundamentet er sat?

Håber mit spørgsmål giver mening?

Du kan næppe lave en sandpude og efterfølgende grave ud til fundament, så løber sandet jo ned i randen, måske ikke så meget hvis det er tørt, men hvis det regner lidt kraftigt, så sker der ting. 

En anden ting er jeg mener BR18 siger der skal være 350-400 mm isolering under gulv.  

En ting mere er at fundament idag vist også skal isoleres på den del der ligger op til isoleringen. typisk med Lecaterm.

Jeg har set steder hvor sandpude er lavet først, så det udføres rundt omkring. Jeg er bare på udkig efter fordele og ulemper.

Jeg har helt styr på BR18, samt tilhørende linjetab.

Lecatherm bruges ikke til træskelethuse.

Mit spørgsmål beror på den del med sandpuden. Ikke min konstruktion som jeg har helt styr på. Ellers tak.

Med fare for at jeg misforstår dit spørgsmål, var det så ikke en ide at grave alt muljorden af, sætte forskalling op til fundament og støbe og så lægge sand ind så det passer med isoleringen?

Perhans: Det kunne også være en mulighed. Så er der bare lidt forskallingsarbejde i det, som ikke er der hvis jord/grus er der når der udgraves til fundament. Tak for input

Korrekt, men problemet ved at grave randerne til fundamentet er at man nogle gange kommer til at lave et stort krater, alt efter jordens beskaffenhed, som man så skal fylde med beton, så du kan spare en del beton ved at lave det med forskalling. 

Annonce

Det kommer jo lidt an på din undergrund. Hvis du støber medens jorden stadig er inde i huset skal du jo være sikker på at det har ok bæreevne nede i 90 cm dybde. Så undgår du forskalling. Betingelsen er som altid at beton stort set skal i samme dag man graver ud. Der skal ikke være regnskyl eller opstigende vand der ødelægger det. 

 Når man bygger huse på meget skrånende grund laves sandpude først, og vibreres naturligvis op for hver 10-15 cm lag afhængig af vibrator størrelse. Så kan det stå lige i sider selv ved udgravning til fundament. Igen støbe samme dag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvilken vibratorstørrelse bruges typisk til vibrering af sandpude? Det afhænger helt sikkert at lagtykkelse, men hvis man forstiller sig ca 15 cm for hver vibrering. Samlet lagtykkelse er 40-50 cm
Kommer an på dit budget vil jeg sige. Sandpuden kan være en kostbar løsning det render hurtigt når man graver ud og kører sand til. Det er produktivt og rømme muld af fylde efter med sand for bagefter og grave sokkel ud. Så den dyre løsning er jo og lave sandpuden den billigste og besværlige er jo at grave sokkel renden lave soklen og derefter grave jord af rette til med sand før isolering

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg kan umiddelbart ikke se at der er den store prisforskel. Uanset hvad, så skal mulden afgraves så den er væk, og der skal fyldes med grus til nuværende terræn. Det er kun den mængde grus som er ved fundamentsrenden som skal genopgraves og bruges et andet sted. Hvis det er 40 cm tykt og 40 cm bredt er det 0,16 m3 pr meter. Dvs små 10 kr pr meter. Og så kan det genbruges et andet sted.
ev elmand skrev den 20-08-2019 17:44:49

 Når man bygger huse på meget skrånende grund laves sandpude først, og vibreres naturligvis op for hver 10-15 cm lag afhængig af vibrator størrelse. Så kan det stå lige i sider selv ved udgravning til fundament. Igen støbe samme dag.

 Nu er det en gammel indlæg men Erik hvad gør man hvis renden er lavet og det har regnet flere gangen inden betonen skal i renden ? 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis