Fundament og udgravning

Halløj

Jeg skal til at lave en tilbygning og er lidt tvivl om rækkefølgen i forbindelse med fundament og afgravning af muldjord under terrændæk.

Fundamentets konstruktion er som følger: der udstøbes beton til nuværende terræn. Herpå påsættes to rækker lecablokke. Det vil sige at der bliver ca 40 cm høj sokkel, hvor terræn efterfølgende skal hæves 25 cm, så  der er 15 cm sokkel.

Ved terrændækket skal muld afgraves og efterfyldes med en sandpude til ca samme højde som nuværende terræn, da det så passer med 30 cm isolering og 10 cm beton.

Mit spørgsmål er så... Er det en fordel at grave al råjord af og lave sandpude før der udgraves til fundament? Kan sandet blive stående efter vibrering? Eller skal man grave ud efter fundamentet er sat?

Håber mit spørgsmål giver mening?

Halløj Jeg skal til at lave en tilbygning og er... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis ikke jorden i bunden af renderne er opblødt, så gør du ikke mere, hvos det er opblødt, så graver du runderne 10 cm dybere og kontrollerer at det ikke er opblødt.
Jonathanhandyman skrev den 23-10-2023 21:37:38

Hvis ikke jorden i bunden af renderne er opblødt, så gør du ikke mere, hvos det er opblødt, så graver du runderne 10 cm dybere og kontrollerer at det ikke er opblødt.

Oplødt dvs. ikke blød og hvis det er så graver jeg renden 10cm dybere så det ikke er blød mere, korrekt forstået ? 

Står der vand i renden, så skal det pumpes op, og som - - - - handymand så skal det plørede graves op. Om det er 5 eller cm eller 10 kan du bedst selv mærke. 
Man kan lave en fordybning som pumpen kan stå i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis