Støbning af gulv oven på kælder, terrændæk

Jeg skal have støbt gulv i stueetagen.  Udfordringen er så at i halvdelen er der krybekælder, og den anden halvdel er der kælder.
Krybekælderen fylder med 300mm gulvflamingo, rionet og slanger.    Men udfordringen er lidt at der er kælder under resten, som i stueetagen er samme rum som det andet.
Jeg har overvejet svalehalsplader, men ved ikke om man kan støbe ovenpå de gulvstrøer der har båret det plankegulv der var før. Samtidigt vil jeg ikke hæve gulvhøjden ret meget i forhold til det gamle gulv. (Gulvstrøerne ser massive ud ca 55x125, noget gammelt kvalitet.) Spændet er 400cm med 60cm i afstand.  
Hvad er alternativet?  evt ståldragere og rionet,  hvor støbeplader og soldater støtter under støbningen?        eller skære støbeplader til i 60 og placere dem halvejs nede i spærene og så støbe med rionet ovenpå


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har sidste efterår lavet noget lignende. Der er kælder under den ene halvdel og direkte ned til jorden under den anden 1/2 del.

Du behøver overhovedet ikke at støbe til tung gulvvarme. Det er meget nemmere at lave let gulvvarme og bedre da det er hurtigere at regulere. 

Over krybekælder lægges svømmende gulv. Det er gulvspånplader der lægges direkte oven på sundolit. Det skal være en med trykstyrke S 250. 

Over kælder lægger du gulvspån plader imellem bjælker, ved at skrue lægter på side af bjælker. Allerede der skal der niveleres så det ender i samme højde som det svømmende gulv. 

Så kommer sporplader med varmefordelings plader og slanger. Igen et lag gulvspån og derefter f.eks. linoleum der limes på. . 

Der kan bruges fliser men det er 2 forskellige gulv opbygning så der kan komme bevægelser som et blødt gulv er bedre til at optage.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kræver at plankegulvet nedenunder er lige og det var det ikke, så den del med krybekælder er alt gulv fjernet og der er kun sand nu.
Samtidigt vil jeg ikke ha noget der knirker osv så det blev beton som løsning.


 

Jeg mener nu at mit forslag er et godt alternativ, og det var jo det du efterspurgte. Men vi må se om andre har gode alternativer til "beton løsningen"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for dit bidrag, jeg overvejede det også, men gulvet var desværre ikke lige nok.  Måske det kunne være ordnet med gulvspartel inden varmefordelingspladerne. Men det er forsent nu :) 


 

Jeg har fjernet gulvet og solgt plankerne ja :) 


 

Vedhæftede filer:

 

Skal jeg fjerne de bærende bjælker der er nu og smide IPE stålbjælker 100x55  i i stedet eller tror i jeg kan benytte dem der er der i forvejen som underlag til at støbe


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis