3 hurtige spm. Isolering, VVS og EL.

Jeg er just startet på at inkl. et loftrum i husets bebyggelse.
da det på mirakuløs hvis er lykkedes at få lavet en byggetilladelse. (det er jo ikke ret omstændigt)

Jeg har 3 spm.

1. vedr. varme vil jeg helst lave gulvvarme. Det er rimelig nemt at komme til hvis man må placere en gulvvarme shunt hvor der før sad en radiator.
Altså ikke i udgangspunktet for hele husets varmeinstallation. Men hvor der før sad en radiator.
Må man det?

2. Etage adskillelsen har så tidligere været fra varm stueetage til kold/let opvarmet loftrum.
Der ligger idag 75 mm isolering med glasuld. Dvs der er plads til 50 mm mere isolering.
Men så er etageadskillelsen også fyldt helt op.
Jeg tænker det mest for lyd da det jo bliver varmt rum mod varmt rum.
Men er det klogt at fylde etageadskillelsen op?

3. Lidt pinligt at spørge når min baggrund for laaaaaaaaaaaaaaang tid siden er elektriker.
Lysinstallationen i den del af ejendommen er fra 72 og uden Jord.
Jeg kan sagtens anvende denne eksisterende gruppe men vil gerne have jord med rundt.
En løsning kunne være at hente PE'en i en eksisterende 16 A kraft gruppe (udført med 2,5mm2) som er i denne del af ejendommen.
Jeg ved godt jeg ikke må blande grupper. Det kunne jeg ikke drømme om.
Men må jeg "blande" PE lederen?

PS! og jeg ved godt man ikke selv må lave el og VVS. Det hopper jeg op og springer ned på.
.  

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan sagtens placere en gulvvarmeshunt hvor det skal være. Ved den tidligere radiator har du jo så frem og retur fra fyr / fjernvarme. Er det kun til 1 rum behøver du faktisk ikke at montere styring. Der skal naturligvis være fordeler rør, cirkulations pumpe og blande termostat. Så kan du alene regulere på blandetermostaten. Er der flere rum skal du nok vælge styring og rumtermostater. 

Skal noget af de 50 mm ikke bruges til gulvvarme. Hvis du lægger det hele over bjælkelag vil du få et noget højere gulv niveau. I det tilfælde at du skal genbruge en trappe kan det give problemer med at det øverste trin så bliver højere end de andre. Nu du laver gulvvarme så er temperatur forskellen jo noget højere ned imod stueetage. Det argumenterer jo for at have så meget isolering i som mulig. 

Og så det pinlige spørgsmål. Jo man må gerne trække en jordledning fra en anden gruppe. Men er det ikke meget nemmere at trække nye ledninger ned til sikring tavlen, så det bliver monteret så enkelt som muligt. Enten et nyt kabel eller måske trække jordleder igennem eksisterende rør installation.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Med hensyn til gulvvaremn så er det ikke unormalt at bruge rørene fra en tidligere radiator som frem og retur til gulvvarme, uden styring men termostaten skal blot sidde på returen. 

Du oplyser ikke noget om hvilken slags gulvvarme det skal være, her tænker jeg på på om det er en trækonstruktion eller der evt skal støbes noget... i så fald bør/skal du have potentialet udlignet gulvet med en pe leder som kan trækkes fra den nærmeste stikkontakt med en 2,5 mm2 leder eller hentes direkte i tavle i så fald skal der iflg. Nye regler bruges en 6 mm2. 

Vedr. Gulvet så er der ingen problemer med højden får 216 til underkant hanebånd og 325 til Kip.

For el delen så er det et dovenskabs problem Jeg kan ligge et nyt kabel på en 4 timer ind og ud.
Så der er jeg bare doven. Men det ender nok med en ny selvstændig gruppe

Når du laver så stor en ombygning så er der ikke noget der hedder dovenskab, eller at tælle timer. 

Jeg mener nu ikke at 216 er noget at råbe hurre for, men det hjælper jo noget med loft til kip. Det er mere trrinhøjden på trappens øverste trin du også skal være opmærksom på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis