Pex uden tomrør

Hej alle i kloge hoveder

Jeg skal trække pexrør til gulvvarme igennem bjælkerne i etageadskillelse. (Det bliver samlet af VVS-mand)

Men jeg vil nødig bore for store huller i bjælkerne. Skal pexrørene trækkes i tomrør, eller må de godt trækkes uden? Det bliver selvfølgelig isoleret. 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du borer huller igennem bærende bjælker så skal det ske nogenlunde tæt på understøttelses punktet. Ude midt på spænd at belastning er størst. 

Hvis man skærer et hak øverst eller nederst vil det svække bjælken mere end et hul i midt igennem.

SKAL du igennem bjælkelag i andre rum end varmen skal virke i, så skal de i tomrør og isoleres. Der kan ofte findes kreative løsninger med at slanger ligger i skunk, i forskalling under bjælker ell.lign. 

Jeg ville undlade isolering lige på det stykke der igennem bjælker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du ikke har det så godt med at bore huller i bjælkerne kunne du jo forstærke den med lasker på siderne. Et stykke krydsfiner på hver side, limet fast. Så kan du sagtens bore hullerne så tomrøret kan komme med igennem.

Jeg ville aldrig selv trække pex uden tomrør. Altså udenfor det rum der skal have gulvvarmen.

Hvor har du din shunt? Husk at tænke udluftningsmulighed ind.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

I stedet for at forstærke med træ kan du overveje om du kender en smed der kan lave noget i stål til dig. Men billigst/hurtigst er træ :)

Fornemt at kunne få hjælp her. Jeg har i forvejen sat lasker på bjælkerne, så det bliver en løsning med tomrør. Tak for input. 👍🏻

Med hensyn til udluftnings mulighed, så har jeg gulvvarmeshunt i kælder, 4 kredse i stuetage og 1 kreds på 1. sal. Der er ikke indbyggede udluftnings muligheder men det kører alligevel. Ved opstart efter eventuel adskillelse skylles hver kreds enkeltvis igennem med vandværks vand. Det klares med slanger på fordeler rørene.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis