Indvendig skydedør

Er der nogen, der har prøvet at etablere en indvendig skydedør i en bærende trævæg?
UDEN at skulle købe et skydevægselement? Man må da for Søren vel selv kunne bygge det?


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uhhh, nu bliver du nødt til at forklare nærmere.

Du skriver “i” en væg. Det er no go, da vægge er fyldt med stolper og lægter og måske isolering. Og hmmm - bærende trævæg? Er du sikker?

Men hvis det er udenpå, men skjult, er det muligt. Blot er du nødt til at købe bæreskinne og ruller. Da skydedøre ikke er verdens dyreste, er det et spørgsmål, om det kan lønne sig.


 

Hej Uldal, tak for dit svar.
Vi har lavet en lille tilbygning (10m2) i sommerhuset, som indeholder 2 rum. Væggen imellem er endnu kun lægter/stolper, og er ikke isoleret eller beklædt endnu. Det er i denne væg, vi tænkte på en skydedør. Men væggen er i og for sig bærende, da det er den og de 2 ydervægge som taget hviler på. Hvis vi skulle lave en almindelig døråbning, ville vi jo etablere en åbning med overliggere og hvad det ellers hedder. Ligesom vi har lavet huller til vinduerne efter huset blev bygget. Når jeg leder på nettet efter gør det selv skydedøre ind i væggen, støder jeg hele tiden på disse skydørselementer, som man kan købe færdige. og så er det jeg tænker: sådan én kan man vel lave selv???

Du kan sagtens lave en væg foran skydedør. Du kan bare ikke lave den i en væg der bærer lidt, så skal der i hvert fald en noget lang overligger i. 

Så køb en >uden på liggende< skydedør og køb en hvid plade og sætte oppe fra loftet og ned til gulvet. Den må gerne fastgøres lige over skydedørs skinne. Om det er billigere end den samlede løsning må du selv tjekke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, Erik, jeg tænker bare, at hvis jeg ville sætte en almindelig dør op i stedet (ligesom når man laver hul til et vindu) ville det ikke være et problem??

Der er grundlæggende forskel på at sætte almindelig dør i en væg, og at bygge en skydedør ind. Den almindelige dør kan du bare lave et hul til, men skydedøren skal der være plads til i væggen, som, hvis den er bærende, skal være anderledes konstrueret. Så jeg stemmer på de råd, der er givet indtil nu. 


fase
Annonce

Almindelig dør hul på 90 cm (dørplade 83 cm). 

Skyde dør f.eks. hul på 83 cm og så plus 83 cm ind i væggen. Det svarer til et dør hul på 166 cm. Det er forskellen, da den del af væggen som døren skyder ind ikke er stærk. MEN hvis du laver døren uden på væggen og dækker den ind så er hullets bredde stadig kun 83 cm. 

Jeg hjælper noget familie lige nu med at renovere et hus. Hun er begejstret for skydedøre, jeg kan ikke se fidusen, da en dør som lukkes op imod en skillevæg ikke fylder i rummet. Skydedøre er vanskeligere at lukke og de kan ikke blive tætte.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak, Erik. 'Fidusen' ved skydedøre er, at man kan bruge væggen, når der ikke skal tages hensyn til en dør, der smækker op i den ;-)
Den dør, vi skal have, skal ikke være bredere end ca. 70 cm. Det er et lille hus...

Hvis du absolut vil have skydedør, så laves det som en dobbeltvæg, dvs. 2 x lægter med et mellemrum til skydedøren i midten.

Præcis, Pilehave... Det er det, jeg fisker for at høre...
Så jeg udskifter hver lægte med 2 på det stykke, hvor døren skal køre ind, så der bliver plads til døren. Det stykke hvor døren er - både inde i væggen og når den er lukket, kan jeg så lave som hvis det var til en almindelig dør/vindu? Altså med overliggere og lægter i siden??

Ja - det er såmænd bare ligesom hvis du laver en udvendig/synlig skydedør, hvor du sætter en væg udenpå. Men husk nu at lave finish pæn et stykke "inde i væggen" - for du vil jo kunne kigge skråt ind i væggen i den side hvor døren glider ind, fordi der bliver en smal sprække mellem dør og væg. Giver det mening?

Til vores skydedør byggede vi vægge i porebeton, men princippet er jo det samme. Vi købte et sæt med skinner og hjul, svarende til dette (ikke dette præcise sæt, men et lignende fra Svalk):

https://www.melholt.nu/rolllock-63-120-skinne-2-meter-u-vinkler-rolllock-beslagssaet-max-60-kg-bemaerk-uden-baerevinkler-svalk-00992.html

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis