Skift af brusearmatur - roset passer ikke

Jeg er i gang med at skifte vores brusearmatur med en ny model fra Damixa. I væggen sidder der excentriske forskruninger, som er lidt for lange, da rosetten bare "falder ned", når man monterer dem (de ender på det tynde stykke af forskruningen). Jeg går ud fra, at jeg skal skifte forskruninger og tilpasse dem, men stort set alle forskruninger jeg har set er meget korte i 3/4 enden og er nok lidt for korte til både armatur og roset gevind. Armaturet kommer med exentriske forskruninger, som er lange nok i 3/4 enden, men de er desværre ikke lange nok i alt.

Findes der excentriske forskruninger, som den her (https://www.vvs-eksperten.dk/badevaerelse-bruser-forskruninger-forskruning-excentrisk-75mm-til-brusebatteri-728613004) men med længere 3/4 del?

Kan forskruningerne fra Damixa evt. forlænges i 1/2 enden eller er det noget juks?

Og hvordan får jeg forskruningen ud? Jeg kan forstå at en unionsnøgle er løsningen, men 500 kr for noget jeg kun skal bruge en gang, er jeg ikke så fristet af. Har prøvet med den firkantede ende af en skralde, men den var for stor og jeg har ingen skruetrækkere i den størrelse (ca 17 mm). Andre alternativer?

Jeg kunne også bruge dybere rosetter, men jeg har ikke kunnet finde noget der er dybere end vores (ca 24mm).

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan bruge haneforlænger bag dine forskruninger, de fås i forskellige længder. 

Du kan bruge en stor Umbraconøgle til at løsne forskruningerne, ellers en tang på og går de i stykker så nye.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Mine rosetter sidder på 1/2" stykket. Jeg synes det er pænere, da man så kan vælge rosetter, som ikke rager så langt ud fra væggen. Så mit løsningsforslag vil være at vælge en lang excentrisk forskruning som skæres af i 1/2" delen, så det passer med at den lige nøjagtigt kommer ud af væggen med nok gevind til at rosetten kan sidde dér.

Jeg ville kun sætte rosetten på 3/4" delen, hvis rørene i væggen kommer ud i meget forskellig højde.

Hvis du har, eller kan skaffe, en flise magen til kan du skifte den. Hullet i flisen er jo lavet meget stort.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Ja, hullet er desværre meget stort, så det gør det også lidt svært at flytte rosetterne meget (med excentriske forskruninger), da hullet mere eller mindre svarer til rosettens størrelse. Jeg tror det ender med en VVS'er, det er ikke et sted jeg har lyst til at lave ulykker. Vi har fliser, så det kunne godt gøres mindre, men prisen for at få skiftet bruser er efterhånden steget noget udover hvad jeg forventede, så ville helst bare køre med de huller der er. Det ville selvfølgelig være noget andet, hvis jeg selv skulle sætte den op. Det er nogle ret tykke hårdføre fliser, så jeg tror vores murer i tidernes morgen har haft svært ved at lave hullerne.

Tak for input, det har været meget brugbart. Jeg fandt iøvrigt en Unbraco bit i Carl Ras på 17mm. Jeg ved ikke om den passer, men den var ihvertfald billigere end unionsnøglen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis