Terrændæk på stolpesko?

Jeg planlægger en tilbygning og den geotekniske rapport ‘forlanger’ afrømning under gulvarealet til bærende lag, der ligger mindst 90 cm under nuværende terræn og efterfølgende opbygning af sandpude. 

Det virker risikabelt i forhold til at 7 meter sokkel på den eksisterende sokkel bliver blotlagt ( godt nok efterfyldes med komprimeret sand). Desuden er det ikke sikkert at det bærende lag træffes i den dybde og der skal muligvis understøttes på det eksisterende fundament og udarbejdes en plan for det.

I det hele taget lugter det af en meget risikabel og dyr model, der vokser mig lidt over hovedet.

Jeg overvejer derfor, om der kan graves ned i c 40m under fremtidig gulvniveau og opbygges et terrændæk af strøer på stolpesko.

Jeg forestiller mig de 300 mm isolering udlagt på feks et rionet, der ophænges i strøerne, så der er et ventileret hulrum under isoleringen på 10-15 cm. Dette hulrum kunne så udluftes via rør op i tagrummet.

Dampspærrens/radonspærrens placering ville være på oversiden af isoleringen og ført under strøerne, så de osse var på den varme side.

Strøerne ville ikke være skruet fast på stolpeskoene, men blot hvile af for ikke at bryde dampspærren.

Det er vel en slags krybekælder, men hvad tænker I - har det noget for sig?

Vh Dan

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Dan,

Hvorfor skal der afgraves til 90 cm under terræn? Er det kun af hensyn til frostfri dybde eller er der 'dybe' muldlag? 

Jeg tror at jeg blot ville blotlægge eksisterende fundament en meter af gangen og opbygge sandpude en meter af gangen. Du vil nok ikke skulle grave dybere end dine nuværende fundamenter (ellers er det ikke funderet korrekt?!)

Det er som regel billigere med en direkte fundering end punktfundamenter med selvbærende dæk..

Tak for svaret:) det er det bærende lag der ligger i ca den dybde der. Jeg tænkte at selve randfundamentet kunne laves som normalt - ned i 90 - og det så var under gulvet, jeg ville bygge det op med punkter under strøer / så kan dels jeg lave det selv og dels undgå overraskelser længere nede - hvis feks det eksisterende skal understøbes, hvis det som du skriver ikke er funderet korrekt..

Hvad tænker du om den opbygning, jeg skitserer?


.. og med gulvspunplader øverst, altså..

Hvis det bæredygtige lag ligger dybere en 90 cm. skal du jo også grave dybere der.

Drejer det sig om 90 cm, som skal rømmes under dækket, så er det jo ikke alverden. Du skal alligevel have 400mm isolering og 120 mm beton, hvilket vil sige at du skal udskifte 450 mm jord.

Alt efter hvormange kvadratmeter og tilgængelighed - kan du du udskifte jord med sand for under 200 kr. pr. m3. Hvilket er langt billigere end lette gulvkonstruktioner.


/K

Som KSC skriver skal du alligevel i gang med jordudskiftning. Når du har minigraveren i gang, så er det bare at få udskiftet og stampet op med jordloppe. Som du selv skriver skal du alligevel lave nye rendfundamenter langs nuværende gavl så den skal alligevel blotlægges. Så får du også mulighed for at sikre at dit hus er korrekt funderet.

Der skal ikke funderes langs den eksisterende sokkel, jeg udtrykte mig upræcist:) det er kun hvis der skal rømmes ned til det bæredygtige lag, den bliver blotlagt. Huset står pt umanerlig godt, (årg 1974) og det bekymrer mig at skifte noget, der åbenlyst virker ud. Hvis min ide kan lade sig gøre, skal der kun graves 25 cm af under gulvene (færdigt gulv er 17 cm over terræn).

Jeg skal have folk til at køre med gravemaskine, mens jeg selv ville kunne lave den lette konstruktion, så hvad jeg kan spare i mandetimer kan jeg bruge på materialer til den lette konstruktion. Kan dog godt følge jer, men hvad tænker I om konstruktionen? Kan forstå det ventilerede hulrum under isoleringen kan give problemer, men ved ikke om det er nødvendigt, når det jo ikke skal være der under et trad. betondæk?

Vh Dan

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis