Fjerne lampe, men beholde stikkontakt.

I vores soveværelse har vi 2 lystofsarmetur som min kone i lang tid har bedt mig om at fjerne, jeg har udskudt det i lang tid da jeg ikke rigtig har vidst hvordan jeg skulle gøre.


Problemet er at ledningerne til armaturet køre igennem loftet, hvorefter det køre videre og ned af væggene til en stikkontakt. Jeg kunne selvfølgelig bare samle det med muffere, men det ser ikke særlig pænt ud.


Er der nogen der har forslag til hvad jeg kan/må gøre for at det kommer til at se pænt ud når jeg fjerner armaturet?


8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fjern armaturet og sæt en udløbsroset op i stedet for. 


fase

Udfordringen for mig er at der kommer 2 ledninger ned fra loftet med ca 15 cm imellem som skal sættes sammen.

Og min kone vil ikke have 2 uløbsroset så tæt på hinanden 


Der ser ud lidt ligesom det her, bare der går en ledning videre til stikkontakt også.


Har du mulighed for at komme ned til elektrikkerrørene fra oven? Så kunne rørene trækkes op, bøjninger på rørene skæres af, rørender forlænges med rør og muffer, og samlinges af ledningerne foretages i en rørsamledåse.


Søren O

Ja jeg kan godt komme til det oppe fra loftet af. Er der noget jeg selv må pille ved?

Til det sidste er svaret nej, medmindre du er autoriseret el installatør. Og så havde du nok ikke spurgt her  

Skulle jeg lave det ville jeg trække kabel i rørene begge veje oppe på loftet. Samledåser der skal findes oppe på et loftrum kan give større elektriker regninger senere.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

God ide Erik. Og så er det ikke absolut nødvendigt at samle rørene. Sæmles rørene kan der blot trækkes nye ledninger, så samling på ledning undgåes.


Søren O

Tak for svarene, jeg tænkte nok at det ikke var noget jeg selv måtte rode med   


Det billede jeg har lagt ind er fra mit værksted hvor jeg har afmonteret et defekt armatur, der må jeg vel godt sætte et nyt op selv?

Kort svar = ja

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis