Plant buske direkte i græs

Jeg skal have plantet en del træer/buske i gammel græsplæne  (ca 1000 stk) , det skal foregå flere forskellige steder på matriklen, og det i sig selv er jo da en 1/2 stor opgave, og jeg ved godt det bedste ville være at sprøjte alt græsset ned, fræse det hele, plante til og kører flis på - men det står økonomien og tiden ikke rigtig til. Så jeg overvejer at sprøjte i pletter på størrelse med en murerbalje nu, når vi kommer til efterår, så leje et pælebor og bore alle hullerne (for at løsne jorden) også plante. De flg år passe det med sprøjten (tæt på planterne- inden de får blade) og ellers plæneklipper/buskrydder indtil de kan klare sig selv.

Hvad tænker I om den fremgangsmåde ?

(og jeg behøver ingen moralske holdninger til det at sprøjte😘)

Jeg skal have plantet en del træer/buske i gammel... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nu ved jeg ikke hvilke slags træer du vil plante, men jeg har tit set når forstfolk planter skov, så stikker de kun spaden i jorden og vipper jorden lidt til side, putter træet i, og stamper til, og det går tjep. Altså ikke noget med at grave rigtige plantehuller.     

Frank Chr. skrev den 18-08-2019 10:27:40

Nu ved jeg ikke hvilke slags træer du vil plante, men jeg har tit set når forstfolk planter skov, så stikker de kun spaden i jorden og vipper jorden lidt til side, putter træet i, og stamper til, og det går tjep. Altså ikke noget med at grave rigtige plantehuller.     

 Sådan gjorde jeg også selv sidste gang, men grunden til at jeg vil bruge et pælebor er at der nok ingen tvivl er om at planten har bedre af at komme i noget løsnet jord, og jeg kan låne et motorpælebor for free.

Sønnen er lige kommet hjem med en ny 64 tommer fladskærm, det giver utrolig meget emballage herunder en stor kraftig bølgepapkasse der nok kan laves til omkring 65-70 papskiver - du må få papkassen for at fjerne alt emballagen.   

Ps. Det giver nok lidt vabler på fingerne og klippe papskiverne ud. 

Frank Chr. skrev den 18-08-2019 12:43:40

Sønnen er lige kommet hjem med en ny 64 tommer fladskærm, det giver utrolig meget emballage herunder en stor kraftig bølgepapkasse der nok kan laves til omkring 65-70 papskiver - du må få papkassen for at fjerne alt emballagen.   

Ps. Det giver nok lidt vabler på fingerne og klippe papskiverne ud. 

 😂😂 tak men øhh nej tak, tænker jeg godt kan finde pap inærheden, hvis det bliver den løsning.

Det her ukrutsdug  så får du 48 stk 0,5 x0,5m for 59kr Der smart fordi vandet løber igennem. Hvis man lægger det oven på græsset så går det ud og så noget flis til at holde det ned eller nogen af de plasticspyd. det er nok pænest med flis.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Ved større beplantninger bruges en skarp drænspade når der plantes barrodsplanter. Den er robust og når dybt ned. 

Plant når det støvregner - udtørring af barrodsplanterne er en større risiko end jord der ikke er løsnet.

De plantes bedst om efteråret eller vinter inden frosten sætter ind. Forstfolkene plejer at sige. at planter der plantes i foråret kan gro, men plantes de om efteråret skal de gro.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Vær opmærksom på, at dække med pap, plast eller lignende, er der på udsatte steder risiko for at gnaverer i fred og ro kan tage livet af de nye planter - særlig mosegrise er nogle bæster ved frugttræerne.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 20-08-2019 08:38:30

Vær opmærksom på, at dække med pap, plast eller lignende, er der på udsatte steder risiko for at gnaverer i fred og ro kan tage livet af de nye planter - særlig mosegrise er nogle bæster ved frugttræerne.   

 Så må de have noget gas (karbid).   

Jeg er mere til de rabiate metoder   

https://youtu.be/CgztUzqaL3E

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis