Drikkevand (den kolde hane) 20 grader

Vores kolde vand er 20 grader. Synes det er meget. Er det normalt? Og hvad kan det skyldes. Kan læse at anbefalingen er 12 grader. 


Lmchm
Vores kolde vand er 20 grader. Synes det er meget.... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja eller om en hane eller veksler lækker fra det varme over i det kolde. 


Elektronikteknikeren

Jeg har ingen varmtvandsbeholder. Det er rækkehus hvor vandet på en eller anden måde er styret fælles for husene. Jeg har nul forstand på det. Det eneste jeg har er i teknikskabet er en eller anden form for veksler. 


Lmchm

Hvordan undersøger man om der er læk fra varmt vand til koldt?


Lmchm

Synes også at det varme er en smule langsomt fremme i hanerne. Ved ikke om det kan have med hinanden at gøre. 


Lmchm

Det er meget normalt med ret høj vandtemperatur om sommeren. Det kan udmærket være jordtemperaturen der er skyld i problemet. Specielt hvor (vandværkets) rørledninger ligger under asfalt bliver temperaturet desværre temkelig høj. Asfaltens sorte overflade optager masser af solvarme.

Mange vandværker lægger deres vandanalyser ud på deres hjemmeside. På de fleste af disse analyser er vandtemperaturen oplyst, og det er analyse foretaget på ledningsnettet (hos forbruger) der er især prøver fra sidst på sommeren at prøverne viser de høje temperaturer.

Det har selvfølgelig også meget at sige hvordan vandrørene i din bolig er placeret. Har du en (varm) kælder, eller endnu værre en førstesal hvor rørene blot er hængt op uden isolering, vil din vandtemperatur blive høj.


Søren O
Annonce

Hvis du lukker for varmetilførslen til boligen, kan du se om det kolde bliver koldere. Hvis det gør, og bliver varmt igen når der åbnes for varmen, har du en lækage. 


Elektronikteknikeren

Rækkehuse.. så er det nærliggende at spørge de andre naboer om de oplever det samme med vandværksvandet.   

Jeg ville nok lige til at starte med prøve et andet termometer.

Det ER da irriterende, hvis man ikke ret nemt kan tappe et glas koldt vand. Har selv "problemet" i den ene ende af huset, da der er ca. 10m rør frit i kælderen (endda tæt på varmerør) og derefter endnu 10m rør under/i beton. Med en sparehane tager det ret længe, før vandet bliver koldt. 

Kan du heller ikke få vandet koldt, når du går i bad? Måske du har et defekt blandingsbatteri, hvis det kun er det ene sted, så kan du mærke på røret, om det er fint koldt?


Har du undersøgt om der er hul i din varmeveksler? (hvis du har en sådan) - Så blandes fjernvarmevandet med brugsvandet - og det er usundt og farligt. Du kan tjekke det ved at lukke for vandet hvor brugsvandet kommer ind i huset - hvis der stadig løber vand ud af hanerne har du hul i varmeveksleren.


Mvh Troels
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis