Ændre kvadratisk hul i murstensvæg til rundt?

Hej

Jeg skal have monteret, noget der minder om en Duka One Pro 50, som kræver et hul på ø160mm. Jeg har i forvejen 2 stk mekanisk udluftnings ventiler i rummet, som har et hul på ca 125x125mm. 

Findes der en genvej, til at lave hullet om til et rundt? Eller er der kun the hard way - markere hullet, og gå i gang med et lille bor hele vejen rundt, og finjustere med en mejsel? 

Det er fristende at lave et nyt hul med et kop bor, men det er jo lidt dumt, når der i forvejen er 2 huller til ventilation. 

Jeg tænker på, at skrue et bræt henover hullet udvendigt, så man har et styr til et kopbor, men ved ikke om man kan få et så langt centerbor (ydervæg på ca. 35-40cm).

Pft

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror ikke du får det med centerboret til at spille på den måde. Centerboret er forholdsvis spinkelt. Men kan du ikke kile et stykke træ fast? Når kopboret så er et par centimeter inde har du ikke længere brug for centerboret og kan fjerne træstykket igen og bore videre.

Husk at hullet skal have anelse fald udad.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

ev elmand skrev den 17-08-2019 23:50:59

Inden du investerer i og har hentet maskine og kopbor, så har du fået det hul lavet med en mejsel alene.

 :)

Det er også begrænset, hvor meget der skal "af". Jeg giver den gas...

Kermit_369 skrev den 17-08-2019 22:52:03

Tror ikke du får det med centerboret til at spille på den måde. Centerboret er forholdsvis spinkelt. Men kan du ikke kile et stykke træ fast? Når kopboret så er et par centimeter inde har du ikke længere brug for centerboret og kan fjerne træstykket igen og bore videre.

Husk at hullet skal have anelse fald udad.

Det har du nok ret i - det kommer ikke til at fungere. Jagtede bare lige den rigtige løsning, inden jeg går i gang.

Jeg har i forvejen 2 aggregater kørende i andre rum, så glæder mig til "frisk" luft på dette værelse også. 

Ellers kan du med kopboret lave hul i et stykke plade og så skrue pladen fast på væggen. Så har du også styr på det.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Kermit_369 skrev den 18-08-2019 07:35:06

Ellers kan du med kopboret lave hul i et stykke plade og så skrue pladen fast på væggen. Så har du også styr på det.

 Ja det lyder da også som en god ide - må lige vurdere på, hvad der er nemmest. Med et kop bor, bliver hullet jo noget pænere, omvendt lidt ligemeget, eftersom det bliver dækket.

Et 160mm kop bor til mursten, koster også en slags penge ;)

Lige et sidespor. 

Du skriver "noget der minder om duka one 50". Hvilke monterer du? Og er du tilfreds med dem du allerede har? 

Det er også muligt at købe firkantede kanaler og nogle konverter dimser der laver om til et rundt hul på indersiden 


Ask
askholme skrev den 18-08-2019 13:35:05

Det er også muligt at købe firkantede kanaler og nogle konverter dimser der laver om til et rundt hul på indersiden 

 Det kunne man hvis det var et ventilationsrør det drejede sig om.

Men nu er Duka One og lignende jo en et-rums varmegenvindingsenhed.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Et kopbor er nok mere skånsom for muren. Du risikerer jo ikke at få slået nogle sten løse. Men det kan du nok bedst vurdere.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis