Ændre kvadratisk hul i murstensvæg til rundt?

Hej

Jeg skal have monteret, noget der minder om en Duka One Pro 50, som kræver et hul på ø160mm. Jeg har i forvejen 2 stk mekanisk udluftnings ventiler i rummet, som har et hul på ca 125x125mm. 

Findes der en genvej, til at lave hullet om til et rundt? Eller er der kun the hard way - markere hullet, og gå i gang med et lille bor hele vejen rundt, og finjustere med en mejsel? 

Det er fristende at lave et nyt hul med et kop bor, men det er jo lidt dumt, når der i forvejen er 2 huller til ventilation. 

Jeg tænker på, at skrue et bræt henover hullet udvendigt, så man har et styr til et kopbor, men ved ikke om man kan få et så langt centerbor (ydervæg på ca. 35-40cm).

Pft

Hej Jeg skal have monteret, noget der minder om en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
FeuerDK skrev den 18-08-2019 12:25:32

Lige et sidespor. 

Du skriver "noget der minder om duka one 50". Hvilke monterer du? Og er du tilfreds med dem du allerede har? 

 Hej

Jeg har 2 Klimair Uno Klima Remote 160, som har været i drift lidt over 1 år. De sælges blandt andet i Bauhaus, Jemogfix, Johannes Fog. Jeg er fuldt ud tilfreds, og produktet lever op til mine forventninger. I udlandet sælges samme enhed også under andre navne, og produktet minder lidt om Duka, men den er lidt anderledes opbygget.

Den trejde bliver også en Klimair - jeg troede ellers det skulle være en Duka - bare for at prøve noget andet. Men Klimair har det jeg vil kalde en kæmpe fordel, da den har en lux sensor, som gør at ventilatoren automatisk kører helt ned i hastighed, når det bliver mørt - og man skal sove. Når det så bliver lyst kører den op i ydelse igen - dog ikke maks. Jeg er ret sensitiv i forhold til støj, men jeg kan sagtens sove for den, og man kan stå op til et værelse med "frisk luft".  Dvs man stiller ikke på noget, når først enheden er startet i AUTO - man indstiller blot maks luftfugtighed man ønsker. 

Jeg har skrevet til Duka, og svaret var at man skal styre blæser hastighed manuelt på deres modeller. 

Johannes Fog sælger den pt til en ret skarp pris, men Duka fås også ret billigt pt.

Planen er at jeg skal have yderlige 2 i stue og køkken alrum som skal sammenkobles. Jeg har et hus med lav rejsning, og der er ikke plads en et traditionelt anlæg, ligesom jeg har en tilbygning.

https://www.johannesfog.dk/byggecenter/produkter/2KLIMAIR_UNOKLIMA_VENTILATION3/?code=2691440&gclid=EAIaIQobChMI44Ovv7_24wIVyKSaCh3UxQOFEAUYAyABEgJ-GfD_BwE

https://www.jemogfix.dk/klimair-uno-klima-remote-160-ventilation/7131/9051491/

MortenSteen skrev den 04-09-2019 16:30:32

Hej
Findes der nogen steder man kan se at klimair har en luxsensor som du beskriver. Jeg har nemlig netop installeret modellen base 100, uden remote og den larmer (alt) for meget til mit soveværelse.

Hej 

Jeg tror ikke bare 100 har ret meget sensor, men jeg kan dog heller ikke finde det beskrevet på 160 versionen i den danske manual. 

Den tyske beskriver dog skumringssensoren, som jeg personligt er stor fan af.

A – Automatikmodus
Der Automatikmodus regelt das Gerät so, dass dieses abwechselnd je 70 Sekunden lang Frischluft an- und verbrauchte Luft absaugt, und zwar bei mittlerer Geschwindigkeit.
Drückt man die Taste AUTO überprüft das Gerät die Werte aller aktiven Sensoren (Dämmersensor, Luftfeuchtigkeit, CO2, falls vorhanden). Sollte einer dieser Werte über der voreingestellten Grenze liegen, saugt das Gerät bei maximaler Geschwindigkeit die verbrauchte Luft aus dem Zimmer ab, bis der Wert wieder unter die Grenze sinkt. Sind mehrere Geräte in Reihe geschaltet, werden alle im AUTOMATIKMODUS betrieben.Das Gerät ist mit einem Dämmersensor ausgestattet, der bei Abnahme des Lichts die Geschwindigkeit auf ein Minimum zurückfährt, um die Geräuschentwicklung weitest möglich zu reduzieren.

Tak for svar. Desværre har jeg fundet ud af at det der gør din mere lydsvag er at den ø160 mens min er ø100. Dermed ligger din på 13 DB og min på 19 db. På laveste indstilling.

Hilsen Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis