Terasse på skrånende grund

Hej

Jeg har renoveret en terrasse på vores sommerhus grund. Den har ligget der i mange år. Jeg har brugt det oprindelige skelet. Terrassen overholder de første 2-3 meter krav om at den ikke overstiger 30 cm højde. Men hen mod nabogrund (og lige der terrassen ligger) skråner grunden hen mod skel så terrassen der har ca. højde på 50 cm. Jeg mener at jeg derfor ikke har bygget for højt, nabo er af anden mening. Terrassen starter i niveau med terrasse dør, som er de ca. 30 cm over naturlig terræn. Hvad mener forum om den tvist?



Peter
Hej Jeg har renoveret en terrasse på vores... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har set billederne, og din terrasse overholder alle krav.

Der er faktisk ikke tale om en terrænregulering der kunne have indflydelse på vandafledningen, hvilket ikke er tilfældet i dit tilfælde, men en almindelig hævet terrasse i niveau med huset.

Da huset i sin tid blev bygget, blev koten afsat og godkendt, hvilket kan have indflydelse på terrassens omfang specielt i et sommerhusområde. 

At du har hævet terrassen fra 30cm til 50 cm mod nabo betyder intet, da du er inden for de grænser der opereres med ved byggeri, hvor terrænregulering specifikt er nævnt.

Hensynet til indkig kommer heller ikke i anvendelse da terrasse tilsyneladende er placeret langt fra skel, og på samme areal som den forrige terrasse. 

Hvor langt er terrassen fra skel?

Desuden er der plantet så indkig forhindres, hvilket nok skyldes den oprindelige terrasses placering, så der er heller ikke tale om en væsentlig ombygning der kunne kræve sagsbehandling afhængig af lokalplanen.

Endelig kan de nye bestemmelser om niveau fri adgang (handicapvenlig) komme i spil hvis din nabo er genstridig.

Fortæl din nabo at han tager fejl, men spørg samtidig hvad der egentlig nager ham. Der kan ligge andre motiver bag hans klager som kunne løses på anden måde.

Der er ingen grund til at blande kommunen ind i sagen. Du risikerer at de forplumrer sagen, hvis de sender nogle inkompetente skvadderhoveder - eksempelvis en biolog eller agronom.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau.

Tak for dit svar, så først nu din besked. Terrassen ligger ca. en meter op til skel. Så mon det er udfordringen? Mener bare jeg har læst at det er ok bare den ikke ligger højere end de 30 cm.

Har taget et billede som viser lidt mere af terrassen fra siden, sender den til din mail. Endnu engang tak for dine meninger.


Peter

Hej Peter.

Det nye billede bekræfter hvad jeg formodede. Din nye terasse ligger på samme areal og i samme omfang som den forrige med samme afstand til skel, og der er ingen ændring i terassens anvendelse.

Så med mindre der foreligger en tinglyst klausul på noget andet, eller specifikke krav i lokalplanen, er din terasse stadig fuldt lovlig på alle punkter, så det er stadig din nabo der har misforstået noget.

Jeg ved ikke hvor de 30cm kommer ind i billedet, da terassen ikke overstiger den i sin tid afsatte kote. Din nye terasse er ikke en nykonstruktion, men en renovering af den gamle.

For en hammer ligner alting et søm. Det er muligt din nabo er ansat i en anden kommune hvor han sagsbehandler lignende sager, men det betyder ikke at alle ændringer skal omvejen over en kommune.

Det er urimeligt at det er dig der skal kostes rundt i manegen, bare fordi en papirnusser elsker at fytte kommaer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau.

Nu vil jeg gå videre med dine inputs, men tillad mig afslutningsvis:  hvad mener du med " den i sin tid afsatte kote ?" Tidligere ejer byggede terrassen ca. to år efter huset blev opført, han byggede for ca. 16 år siden. Jeg har så brugt hans skellet og lagt nye brædder på.


Peter

Inden sommerhuset blev bygget blev sokkelhøjden bestemt - det er husets kote. Da der foreligger både byggeansøgning og ibrugtagelsesesattest er koten samtidig godkendt.

En beboer i vores landsby ønskede at bygge nyt, men det måtte han ikke da det var for tæt på åen. Han rev det gamle hus ned og byggede nyt på fundamentet af det gamle, og så var alt i den skønneste orden.

Lovændringer angående byggeri har ikke tilbagevirkene kraft - undtaget sikkerhedsmæssige forhold der gælder liv og helbred. Hvad der var lovligt på opførelsestidspunktet, er stadig lovligt.

I dit tilfælde betyder det at du ikke bygger nyt, men renoverer kraftigt på fundamentet af det forrige. At du samtidig forhøjer teressen, så arealet ind mod nabo bliver en smule højere har ingen indflydelse.

At du samtdig kun har forhøjet terassen totalt ca. 50cm. betyder i praksis at din nabo kan hoppe i havet, da du på alle områder er inden for lovens rammer.   

P.S. Har du yderlige spørgsmål, eller kan jeg på anden måde være behjælpelig, så spørg endelig løs.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis