Vaillant gasfyr

Jeg har for nylig købt et hus fra 1972 hvor i der er installeret et ældre Vaillant gasfyr. Jeg ved ikke hvor gammelt det er, men der er lige blevet lavet service og det fungerede fint da vi overtog huset i foråret.

Nu er jeg dog ved at instalere nye termostat følere på radiatorerne og kan i den forbindelse ikke få sat noget varme på nogle af radiatorerne. Som i kan se står temperaturen til 25 på fyret, men jeg kan ikke få sat varme på v hjælp af indstillingerne. Er der nogen som har forstand på dette og skyldes det noget med sommer/vintertid?


Mvh Stig Andersen

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan nu ikke se noget fyr, men er der rumføler/udeføler på?


 

Var der varme på inden du skiftede termostaterne, prøv at sæt en af de gamle på igen og se om du kan få varme på, kan du det, så er det et problem, kan du ikke, er det nok fordi huset ikke mener der er brug for varme.. 

Hvis der er udeføler på, går der en ledning fra fyret, og gennem væggen et eller andet sted, også sidder der en lille boks uden på væggen, typisk hvid. så føler den udetemperatur, og den den høj nok laver fyret ikke varme på radiatorkredsen. 

Helt enig, husk også at motionere ventilerne lidt før termostater skiftes - de har det med at gro fast efter sommerferien.   


 

helt enig med Pizzabageren, bortset fra at fremløbstemperaturregultoren også kan en rumføler i et referencerum. Hvis anlægget mener at der er varmt nok, så er er ingen grund til at fyre. 

Jeg kender ikke alle gamle Vaillant styringer, men varmekurveindstillinger er nu ikke raketvidenskab, men ganske gedigen VVS. Stiggo er heltdigt, han har manualen. 

Tak for svar alle sammen! Nu har jeg gået og kigget lidt på det og der sad en termostat udvendigt som åbenbart styrede systemet. Jeg syntes dog ikke helt at det spiller særligt godt og manualen er næsten umulig og gennemskue, men i det mindste kommer der da varme på når det bliver koldt nok om natten.

Jeg skiftede alle ventilerne for et par uger siden så de skulle gerne være tiptop😊

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis