Hvilke vippebeslag er det her? Eller kender I nogle magen til?

Jeg vil til at lave et væghængt bord, som skal kunne vippe op i lodret og ned i vandret. Når bordet vippes ned, skal der være ben, som kan foldes ud. Jeg har set disse vippebeslag i Peter Bøgh Andersen auditoriumet på Kathrinebjerg i Aarhus. De ville passe perfekt, til min løsning, vil jeg mene.
Bordet skal nemlig bruges som kontor og det skal derfor ikke rokke, når man lægger sine arme på den, imens mus og tastatur benyttes.


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at søge på "klapbeslag" eller "skærehængsler".
Og så lige velkommen   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej PinkHenrik og tak for velkomsten   

De kunne måske være et klapbeslag, men mange af dem ser ud til at klappe ned af, hvilket der ikke rigtig er plads til. Så jeg leder efter nogle der vipper opad, som er monteret under bordpladen eller på siden.

Det er da 2 sider af samme sag... Den skal jo være slået ned for at kunne klappes op ikk'   

Spøg til side. Et klapbeslag bruges typisk hvis du vil have en bordplade der kan klappes væk (ned) af væggen (næsten plan med). De bliver tit brugt i små køkkener, eventuelt med et foldbart ben under.  
Jeg kan godt lure at du hellere vil ha' et der klapper op., Men det er meget sværere at lave, da der så ikke er nogen understøtning af bordpladen, når den er slået ned.
Prøv at forestille dig hvor meget kraft de små skruer skal bære hvis "svigermor" lige sætter numsen på bordkanten     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du har fuldstændig ret   Det har også været min egen bekymring. Da bordet på samme tid skal monteres på en gipsvæg. Det er også derfor at der skal være bordben på også, som kan klappes med ud. Lidt ala den løsning herunder. Dog behøver det ikke at have ramme osv. Jeg er nemlig ude efter at få et så stabilt bord som muligt, som også ikke bliver revet ud af væggen.  

Den løsning du viser der, er stabil.
Jeg husker at min far lavede et sådant bord i vores lille bitte sommerhus, og det holdt fint.
Dog havde han i første forsøg kun et ben i centrum, hvilket betød at jeg på et tidspunkt fik sparket til det, og vupti så sad jeg med al aftensmaden i skødet     
Han brugte i øvrigt helt almindelige hængsler...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Godt nok! Så må jeg jo lige tage ved lære af den
Så må jeg lave én med hængsler på bordet og måske nogle hængsler og skærebeslag til benene   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis