Træbriketter eller træ?

Vi har en brændeovn som køre næsten i døgndrift om vinteren.


De sidste par år har vi fyret med træ som jeg selv har skovet og flækket. Vi har tørt brænde til denne vinter og lidt til næste også.


Jeg døjer med en brækket fod som jeg har gået med siden februar der ikke vil hele ordentligt, så jeg kommer ikke ud og skove i år.


Derfor skal jeg have købt noget ind så vi har til næste vinter. Jeg kan se at man kan få en palle RUF briketter til 12-1300 kr for en palle med 960 kg.


Så valget står mellem at købe træbriketter eller træ leveret i 3 meter stykker som jeg skal save og flække.


Hvad ville i vælge? Træ eller briketter? Og hvor meget brændværdi er der i RUF briketter i forhold til lærketræ som er det vi primært fyre med herhjemme?


Vi bruger vel omkring 4 pallebure(120x80x2000 i højden stablet) brænde om året i brændeovnen.


Og er der nogen der kender et godt sted at bestille træ eller briketter?   

Vi har en brændeovn som køre næsten i døgndrift om... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det bedste ved briketter er helt klart hvor nemt det er at stable, og hvor meget man kan have på meget lidt plads.. 

Det dårlige er den skiftene kvalitet, har købt mange briketter gennem tiden og selvom de ser fine ud, kan nogen brænde dårligere end andre og dermed ryge og lugte en del mere, nogen har meget aske andre næsten ingen, nogen smuldre nemt, andre holder godt sammen.

Men hvis det er til næste vinter du skal have brænde er der ingen grund til at købe nu, briketter er jo klar med det samme..   

Tak for alle svar.


Min kone er ikke med på idéen med piller. Koks har jeg aldrig prøvet, bliver det ikke ekstremt varmt? Jeg har prøvet at fyre med krydsfiner, der blev ovnen så varm at det knegede helt vildt, så så det må jeg heller ikke bruge mere  


Jeg vil gerne være minimum er år foran så jeg ikke risikere at stå til vinter og der er udsolgt af briketter over alt som det var tilfældet sidste eller forrige vinter.


Men det er lidt et gambel med briketter for har købt nogle engang hvor de nærmest blev til savsmuld med det samme de kom i brændeovnen.


Hvis det ikke var for min fod, så havde jeg helt sikkert købt meterstammer og selv savet/kløvet dem, men når jeg ikke rigtigt ved hvornår jeg kan gå ordentligt igen, så er det bare nemmere med briketter tror jeg.



Glemte lige - røgen fra træbriketter lugter, røg fra bøgetræ lugter godt.   

Der kan nu godt være gode penge at spare ved at købe træbriketter inden den 1 sept.  

Ja koks udvikler meget varme, osse derfor jeg skrev kun et par håndfulde af gangen.   

Ps. Ang. varemærket RUF så tror de fleste det borger for kvalitet, men desværre holder det ikke stik. RUF er betegnelsen på den model briketpressemaskine (udviklet i Tyskland) mange producenter bruger. Det siger intet om indholdet i og kvaliteten af træbriketter. 

Vi har brugt begge dele - gode træbriketter er det nemmeste - men det er godt nok svært at regne med kvalitet :-( derfor bruger vi nu kun selvskovet gran/fyr/eg og bøg.. men vi har nu et hus, der så godt isoleret, at det er mest for hyggens skyld.. og så lugter rent træ altså bedre end briketter ;-)

Krydsfiner / MDF - der skal ikke fyres med det ensidigt - men det er godt til liige at løfte temperaturen, så skorstenen brændes ren ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

hvis du mangler noget skamolplade til at redde brændeovnen efter stegningen, har jeg noget til at ligge ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Du har været udsat for svingende kvalitet af briketter. Jeg har pillefyr, og de bliver presset på samme metode. Barlinek i Polen laver begge dele - er lidt dyrere, men efter 13 års brug, kan jeg varmt albefale. Høj energi, ekstremt lavt aske%, og ikke mindst ensartethed.

PS mht briketter i brændeovn. De bør ligge over niveau, Davide skal have luft nedefra. Du kan købe en støbejernsopsats til formålet.


 

Uldal, Træpiller og træbriketter bliver da ikke presset på samme måde. Træpiller produceres ved at presse træmasse gennem en matrice, hvor imod træbriketter produceres ved at presse træmasse sammen i en form.    

Frank Chr. skrev den 17-08-2019 13:06:27

Der kan nu godt være gode penge at spare ved at købe træbriketter inden den 1 sept.  



Hvor er nogle gode steder at købe? Her tænker jeg på kvalitet ift. pris? 

Har ofte købt hos Harald Nyborg, Bauhaus, osv. Men kvaliteten svinger utroligt meget. Selv gennem samme sæson.



LennartBertelsen skrev den 25-08-2019 13:06:05


Hvor er nogle gode steder at købe? Her tænker jeg på kvalitet ift. pris? 

Har ofte købt hos Harald Nyborg, Bauhaus, osv. Men kvaliteten svinger utroligt meget. Selv gennem samme sæson.



 Er du på facebook? så se gruppen her https://www.facebook.com/groups/traepiller/?ref=bookmarks

Det er ikke så langt tid siden der var gode briketter på tilbud til afh. på Århus Havn. Mener prisen var omkring 1300 kr/pl.

fyrings sæson 2018-19 dvs  fra 23 okt til 2 juni hat vi brugt 95,1 pakker briketter og det kunne svare sig ifh til de år hvor der er fyret med løvrtæ .

briketterne kom fra firmaet unite-dk.com 2 tårne for 3875 leveret de smulrer ikke og er fast kvalitet. Der er 1 tårn tilbage til sæson 19-20

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis