Træbriketter eller træ?

Vi har en brændeovn som køre næsten i døgndrift om vinteren.


De sidste par år har vi fyret med træ som jeg selv har skovet og flækket. Vi har tørt brænde til denne vinter og lidt til næste også.


Jeg døjer med en brækket fod som jeg har gået med siden februar der ikke vil hele ordentligt, så jeg kommer ikke ud og skove i år.


Derfor skal jeg have købt noget ind så vi har til næste vinter. Jeg kan se at man kan få en palle RUF briketter til 12-1300 kr for en palle med 960 kg.


Så valget står mellem at købe træbriketter eller træ leveret i 3 meter stykker som jeg skal save og flække.


Hvad ville i vælge? Træ eller briketter? Og hvor meget brændværdi er der i RUF briketter i forhold til lærketræ som er det vi primært fyre med herhjemme?


Vi bruger vel omkring 4 pallebure(120x80x2000 i højden stablet) brænde om året i brændeovnen.


Og er der nogen der kender et godt sted at bestille træ eller briketter?   

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I Tyskland koster RUF 1250;- og har en brændværdi på 4100

For 100 kr. Mere får du bøg med brændværdi på 4550.

Hos Pillemadsen.

Så det er et temperamentsspørgsmål. Færdige paller med ensartede briketter mod billigt råtræ, der kræver kun egne kræfter + Tørring, men fylder mere.


 

Det ville jeg også gøre. Træ har den samme brændværdi pr kg træ samme med fugtighed. Briketter er tørret meget længere ned end som du kan lufttørre flækket træ.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja de få gange jeg har prøvet træbrikkter har der stadigvæk været gløder om morgenen når jeg stod op hvilket er rart om vinteren. Der har jeg ikke prøvet med træ endnu, der er brændeovnen altid kold om morgenen, så det må brænde hurtigere af   

Jeg har i mange år fyret både med briketter og skovbrænde godt nok i fastbrændselsfyr, og jeg foretrækker helt bestemt skovbrænde. Og hvorfor nu det.. jo såmænd fordi prisen på skovbrænde er billigere og så soder godt skovbrænde ikke som nogle træbriketter desværre har tildens til. Iøvrigt har jeg aldrig kunnet fyrer over med briketter.   

Pt. tror jeg det er Unite i Randers der har DK´s bedste priser på træbriketter https://unite-dk.com/product-category/traebriketter/

Ps. Køber man i Tyskland skal der fragt oveni, typisk min 200 kr/pl. ved et helt læs 28-33 pl.  

Pps. Man kan få forskellige indsatser (trådbakker/skåle) til brændeovne så man kan fyrer med træpiller. Prøv at søge på wood pellet basket på youtube.

Annonce

Trådbakker til træpiller? Det lyder smart. Jeg ville gerne have haft en træpille ovn til stuen, men det ville min kone   


Ved du hvordan sådan en trådbakke virker?

Det kan du se 100-vis af eksempler på youtube.   

Man kan købe kombi brænde/pilleovne (kaldet hybridovne) idag, så både kone og mand i huset bliver tilfredse. Her et eks.: https://www.youtube.com/watch?v=MbCXLdixreM 

Ps. Kniber det med at fyrer over kan man jo smide en håndfuld koks i brændeoven inden sengetid. 

Jeg mener engang jeg så nogen beskrive at de havde brugt  denne https://www.ikea.com/dk/da/p/ordning-stativ-til-kokkenredskaber-rustfrit-stal-30131716/   Til at brænde piller af i. Jeg tror bare ikke den holder ret længe. Den brænder som sidder i vores pillefyr er meget tykkere og af specialstål. Men fyld kurven med piller og sæt den ind når der er godt med gløder i ovnen. Personligt ville jeg ikke gide rode med det.

Hvis skovtræ er billigere så er det vel fordi at man ikke regner sin arbejdskraft til noget, og køber det så man selv skal oparbejde det. De sammenligninger jeg har set på tørret brænde tårn der er briketten langt det billigste. Pr kg tørt træ. Jeg har aldrig været ude for at briketter sodede. Men nogen hænger bedre sammen end andre.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Enig brændetårne er ikke specielt billig i forhold til briketter. Men køber man fyringsklart tætstablet godt skovbrænde hos private koster 1 rm vel omkring 4-500 kr altså omkring 1 kr/kg.   

Her er et eks. på den Kovas henviser til, (ps. brændehovedet "herden" på et pillefyr/ovn bliver bliver mange gange varmere, derfor den enten er lavet af specialstål/støbejern). https://www.youtube.com/watch?v=cP0lPvWVWpU 

Vi har i mange år brugt brændeovn og de første 12 år fyrede vi med briketter. Men nu er vi gået over til tørt træ fordi vi blev så trætte af alt det fine aske støv der kom.. 

Det oplever vi slet ikke med alm. træ. 

Savner selvfølgelig at kunne stable briketterne men på ingen støvet.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis