Varmeflytning fra rum til rum

Hejsa i kloge hoveder.


Vi bor i et ældre hus på landet som hovedsageligt bliver varmet om med elradiator og elgulvvarme. Oven i det har vi en brændeovn i stuen og en luft til luft varmepumpe i spisestuen og på et af værelserne.

Da vi flyttede ind var der installeret varmeflytnings rør eller hvad man nu skal kalde det oppe på loftet som er koblet til en motor.


Jeg slog det egentlig rimelig hurtigt fra fordi at den suger luft ind lige over brændeovnen, så det varme luft den blæste ud lugtede af røg og fordi at der kun er lavet udblæsning i soveværelset og et af børneværelserne.


Vi har sidenhen fået en ny brændeovn som er meget nemmere at tænde op i, så vi har minimeret røglugten.


Mit spørgsmål går så på om det overhovedet er en økonomisk fordel at slå det til igen? Jeg mener at motoren må bruge noget strøm også, men vil det være billigere end de el radiator der køre nu på værelserne?


En anden grund til at jeg ikke er glad for at have det til at køre om vinteren er frygt for at det vil tiltrække skadedyr på loftet hvis det bliver lunt deroppe når rørene bliver varmet op af brændeovnen?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Rørene på loftet skal selvfølgelig være isolerede, så de ikke afgiver varme til omgivelserne. Motoren bruger ikke meget strøm. Det står formentlig på den, hvor stort forbruget er.


fase

Rørene er isolerede   

Jeg er dog itvivl om noget ved installationen.


Der er store dækslet til indsugning og små dækslet til udsugning.


Men så er der de her "dæksler" rundt omkring i huset som jeg ikke ved hvad er til, de hverken suger eller blæser når jeg åbner op for dem, og de ligner ikke de andre dækslet overhovedet?


Vedhæftede filer:

Indsugning. Udsugning er magen til bare lidt mindre

Jeg har læst meget frem og tilbage om varmeflytning, nogen kan mærke en forskel andre næsten ingen. men jeg har dog læst flere steder at folk skriver at det er bedre at flytte den kolde luft end den varme.. dvs fra værelser til stuen, så kommer den varme tilbage igen, det kræver så at dørene er åbne..

Jeg tænkte i lang tid på at installere noget varmeflytning, men efter hvad jeg læste besluttede jeg det ikke kunne betale sig.. vi har brugt brændeovnen meget(og som eneste opvarmningen del af tiden) og en god kold aften kan der godt være 27-30 grader i stuen, og kun 19-20 grader i det fjerneste værelse.. vi har en lille billig ventilator(til at give lidt køling om sommeren) med en diameter på 30 cm. jeg prøvede at sætte den på gulvet i vores gang, så den blæste luften fra gangen(med døre til værelser, køkken osv) ind i stuen langs gulvet, og det virkede faktisk rigtig godt. i løbet af et par timer var temperaturen steget med 3-4 grader i den kolde ene af huset, og man kan mærke den varme luftstrøm suse den modsatte vej af blæseren. 


Annonce

Vi har sådan en lille ventilator tingest til at stå på brændeovnen som aktiveres når brændeovnen bliver varm.


Vi havde også rigtig meget varme i stuen før vi fik den, men den er rigtig god til at blæse varmen ud af stuen og ud i spisestuen så det bliver fordelt bedre.


Men det kan da godt være at systemet ikke er tiltænkt varme, men bare at flytte luft rundt for bedre indeklima lidt ala genvex?


Syns bare ikke det er smart at indsugning er lavet lige over brændeovnen, da man næsten ikke kan undgå at få flyttet suget lidt røglugt ud til de andre rum, især soveværelset er trælst.

nummer39 skrev den 17-08-2019 09:38:27





Syns bare ikke det er smart at indsugning er lavet lige over brændeovnen, da man næsten ikke kan undgå at få flyttet suget lidt røglugt ud til de andre rum, især soveværelset er trælst.

 Kan du ikke abre vende ventilatoren på systemet, den sidder vel oppe på loftet et sted, så ryger luften den anden vej og blæser ned over brændeovnen i stedet, så kommer der ikke noget røglugt i værelserne. 

Jeg har lavet mit anlæg sådan at jeg suger kold luft fra værelser på 1. Sal og blæser det ned over brændeovn. Meningen var så, at den varme luft selv skulle trække retur til 1. Sal...

Nu har jeg ikke sat termometer op på 1. Salen, men syntes desværre ikke jeg kan mærke den store forskel og blæseren kører eller ej, så den kører desværre ikke så ofte. 😒


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis