6 meter hegn

Hej forum,

Jeg har lige revet en hæk op og skal sætte et hegn på 6m i længden og 1,80m i højden. Jeg havde købt stolpespyd til det, men efter at jeg har banket første spyd i jorden og sat stolpe i, kan jeg godt se at det bliver ikke stabilt nok. 

Det bedste er vel at jeg returnerer de stoltespyd og støber istedet? 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du returnerer stolpespyd og stolper. Hvis det er det almindelige lamel hegn Så køber du nye stolper på mindst 2,5 m  De graves så 80 cm i jorden og hegnet monteres så det sidder 15 cm over stolper. Synes du ikke den sidste detalje er ok så skal stolper være det længere. 

Du kan med fordel stampe noget grus ( stenstørrelse 5-20mm ) ned omkring stolper. 

Hvis du støber stolper ned så står de som i en urtepotte og er konstant våde i bunden. Metoden jeg anviser giver dem en længere levetid.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er ikke et lamelhegn jeg bygger. Det er et hegn med overlappende brædder i 1,80 som sagt. For nogle år siden byggede jeg et tilsvarende foran vores hus, det var godt nok 30 meter, men samme princip. Der støbte jeg, da det står et sted hvor det kan blæse en del. Det kan det i teorien også med det her.

Jeg vil kraftigt anbefale en solid forankring med de forbehold som Erik nævner. 

For mange år side satte jeg dyrehegn tæt på en mose. Selv om stolperne var banket godt 1,5m ned, kunne jeg med håndkraft presse stolperne ud af lod. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvad mener du når du siger solid forankring? Jeg tænkte 90/95 ned og så støbe rundt om stolpen. Alternativet kunne være istedet for at støbe, så ville jeg forankre det med brædder.

Annonce

En solid forankring afhænger af de lokale forhold, hvor din illustration én blandt mange.

Jeg hjalp engang en kammerat med at konstruerer et fanghegn til hans fuldt udvoksede Hereford tyr. (den vejede over 1 ton). Fanghegnet var konstrueret af 2" galvaniseret jern, faststødt til en betonklods i godt en meters dybde som forankring.

Traktoren kunne ikke rykke fanghegnet, men det kunne tyren.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nu tænker jeg ikke lige, at der kommer nogle tyre forbi :)

Jeg gør som jeg gjorde foran huset, det bliver støbt og gravet ca. 90cm ned.

God beslutning. Fungerer dit eksisterende hegn, så gør det nye det nok også da forholdende er de samme.

God arbejdslyst!   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
PF85 skrev den 17-08-2019 08:59:59

Hvad mener du når du siger solid forankring? Jeg tænkte 90/95 ned og så støbe rundt om stolpen. Alternativet kunne være istedet for at støbe, så ville jeg forankre det med brædder.


 Det der er opskriften på en rådden stolpe...
Hvad vil du gøre når stolpen tørrer ud og der opstår revner?
Vand vil trænge ind i revner og kan på ingen måde forsvinde andet end længere ind i træet.

Og Ja træ svinder med tiden...
Her er et billede af min stolpe efter 2 år udendørs... prøv så at forestille dig den revne fortsætte ned i din betonklump      

Det virker som om alle tror at beton er den eneste vej frem, men det eneste det gavner er bankbogen op betonfarikanterne   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jamen det er da nemmere for mig, udelukkende at bruge stabilgrus. Så længe jeg ikke skal længere ned end de 95cm, for det gider jeg simpelthen ikke.

Ville I anbefale stolpespade eller pælebor når der er sten og rødder?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis