6 meter hegn

Hej forum,

Jeg har lige revet en hæk op og skal sætte et hegn på 6m i længden og 1,80m i højden. Jeg havde købt stolpespyd til det, men efter at jeg har banket første spyd i jorden og sat stolpe i, kan jeg godt se at det bliver ikke stabilt nok. 

Det bedste er vel at jeg returnerer de stoltespyd og støber istedet? 

Hej forum, Jeg har lige revet en hæk op og skal... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er jo nogle voldsomme store huller der skal graves for at forankre stolpen med tværgående bræddestumper.

Selv bruger jeg forankringsmetoden med kamstål/ tentorstål (110 cm hegnspæle), boret og banket skråt igennem hegnsstolpen på begge sider ned i jorden, de er ikke til at trække op igen.   

Det virker bare som nogle meget voldsomme løsninger til et meget lille problem. Som sagt er det jo bare et hegn på 6m og 1,80cm i højden. 

De tværgående bræddestumper ville kun være ca. 10-15 cm under jordoverfalden. Jeg ville ikke gøre det i bund og top som vist på billedet. Men min tanke er at bruge udelukkende stabilgrus og jord, men så sørge for at stampe det grundigt.

Dovenskab og solide stolper er en dårlig kombination.   

Beton kan bruges som forankring, men der bør lægges grus eller anden vandgennemtrængelig bund. Først et stykke oppe ad stolpen stampes med tørbeton.

Er blandingsforholdet 1:7, er betonen vandgennemtrængelig ved tørstampning.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tag det nu roligt.
Et hegn der er 1.80 højt kan sagtens bæres af stolper der gravet 90 med i jorden.
Er der ingen der kender til vægtstangsprincippet mere?
Grav en 2 meter stolpe 10 cm ned og et barn kan vælte den...
Grav stolpen 1 meter ned og end ikke en bil vil kunne vælte den ! (den knækker højst sandsynligt).

Ved at sætte flere stolper der er forbundne af hegnet har du fordelt trykket på alle stolperne og dermed skal der endnu flere kræfter til at vælte det.
Det er jo samme princip man udnytter i et telt... en bardun er ikke nok, men 3-4 stykker og så kan teltet holde til rimelig blæsevejr.

Men træ i jord giver en begrænset levetid, så ligegyldigt om du bruger trykket træ eller ædeltræ, så VIL naturen vinde over tid, det er naturens orden.

Selv vores broer i beton har en levetid....Den gamle Lillebæltsbro (har stået der siden 1935) står overfor en seriøs renovering, selvom det er bygget af "vidunderbeton" og jern   
Ingenting varer evigt...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det har du såmænd ret i PinkHenrik, men længe inden står stolperne vind og skæve hvis ikke de står solidt.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Belastningen (vindtrykket) er jo altid størst på tværs og modsat af hegnet længderetning. Så skriver man det bag ørene og sikre hegnstolperne især til de to sider med div. foranstaltninger, kan et hegn stå meget længe.       

Rantzau skrev den 17-08-2019 16:43:29

Det har du såmænd ret i PinkHenrik, men længe inden står stolperne vind og skæve hvis ikke de står solidt.   

 Og det er der at vægtstangsprincippet skal tages i brug   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis