Spørgsmål til lysstofrør og el

Der var gået to lysstofrør i mit værksted. Jeg kunne se at den ene lampe var brændt helt sort i den ene ende hvor røret sidder, så jeg bestemte mig for at afmontere den.


Der er ialt 6 lamper i mit værksted og de er serieforbundet. Der er 5 ledninger brun, blå, jord, sort og sort med hvid stribe. Den brune ledning var der strøm på hele tiden, også når stikkontakten var slukket? Skal det være sådan? 


Mit andet spørgsmål er om jeg kan skifte alle gamle lysstofrør ud til LED?


Jeg kan se på nettet at det burde kunne lave sig gøre hvis bare man skifter til en LED starter også, men ude på mit arbejde kan jeg huske at vi fik skiftet hundredvis af lysstofrør til LED, men der skiftede de hele armaturet og ikke kun rørene og starten?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din lednings føring er ganske normal. Den brune er fast fase, og de andre bruges som tænd ledning. Men jeg må korrigere nogle af de ord du bruger  fordi det skaber misforståelser. 

Lamperne sidder efter hinanden med de sidder ikke i serie men er parallel forbundne. OG du tænder og slukker ikke ved stikkontakten men ved en afbryder. 

Du kan udmærket nøjes med at skifte rørene til LED efter den anvisning der sikkert følger med LED rørene. Der er en lille ekstra besparelse hvis du lader ledningen i armaturet gå uden om spolen der sidder for t styre strømmen til de nuværende rør. Den vil sidde og varme lidt og det er unødvendigt. 

HUSK at du efter ombygning IKKE kan sætte de gamle rør i igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar,  så blev jeg lidt klogere   


Ved du om der vil være nogen mærkbar besparelse ved at skifte til LED ? De nuværende rør er på 36w. Jeg vil tro jeg bruger lyset i værkstedet et par timer om dagen om sommeren og en del mere om vinteren.


Indtil jeg lige har fundet ud af hvilket armatur jeg skal sætte op istedet for det gamle har jeg bare samlet ledningerne med muffere, er det fint nok, eller skal jeg have gjort mere ved det?

Det er ikke alene den umiddelbare besparelse på W forbruget. Men LED siges at kunne holde 2-3 gange så længe, så allerede deri ligger jo en besparelse. Det er sådan at udskiftning i industrien har svært ved at udløse energi tilskud. Når man regner på investeringens tilbagebetalings tid så må den ikke komme under 1 år. hvis man skal have tilskuddet for så er det simpelthen for godt. 

Jeg kan jo ikke på nogen måde kassere eller godkende det du har lavet. Hvis der kommer ny armatur i morgen er det ok kommer det om 10 år så går det ikke. Så må du selv bedømme der imellem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Endnu engang tak for svar, jeg bestiller LED til det hele   


Jeg sætter et nyt armatur op i løbet af weekenden 😁

Bestiller LED rør?  Er der ikke en jemogfix i nærheden af, hvor du bor.


fase

Jo, men syns de er så dyre derinde😁

Det er 120 cm rør jeg skal have.

Jeg fandt et sted på nettet hvor de koster 70 kr pr stk incl starter.


Til sammenligning gav jeg 150 pr stk i Bauhaus og de var ikke LED.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis