Skifte styrekugle - hvordan

Har en agtværdig gammel IH544 traktor hvis styrekugle idag gav op.

Jeg kan løsne møtrik på kugledelen, men ikke rokke bolten - skal sådan en drejes i eller skal den blot have slag?

Skålen sidder på styre armen. Jeg kan løsne låsebolten, men hvordan løsnes skålen fra selve armen?

Tak for hjælpen på forhånd, Silas

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bolten skal skrues ud og det samme for skålen

MEN tæl endelig omgange på skålen, når du drejer den ud. Så sporer 544’ren igen. Åhhh det var tider, hvor dælen fårvdu dele fra?


 

Selve styrekuglen - der hvor du har løsnet møtrikken - sidder fast i en konus. Den kan normalt slåes ud. Jeg vil foreslå dig at skrue låsemøtrikken omvendt på, så møtrikken ligger glat med gevindenden. Så skal styrestangen understøttes med noget tungt, f.eks. en forhammer (få evt. en hjælper til at holde den). Så skal møtrikken have et ordentligt slag oveni med en stor hammer.

Den anden del af "styrekuglen" sidder fast i sporestangen. Du skal blot løsne bolten (billede 3), så skulle stumpen kunne trækkes ud. 

En traktor fra den tid kan stilles i sporvidde i nogle intervaller. Styrekuglen - den del der går ind i sporestangen - er sikkert ca. 0,5 m lang, så sporvidden kan øges.


Søren O

Tak begge, bare lige så jeg er sikker inden jeg tæver løs på det hele. 

Skal stumperne skrues eller baskes ud. @Uldal, er du sikker på at  begge dele skal skrues i?

Har downloaded manualen, men den siger bare "fjern bolt" hvilket ikke her er helt sigende nok :-)


Hvis du ikke umiddelbart har adgang til "gaffelværktøjet" ville jeg ikke tøve med et ordentlig slag som beskrevet tidligere.

Jeg er helt sikker på at delene ikke er skruet i.


Søren O

Super, det prøver jeg

Hvad med skålen. Er der noget trick til at trække den ud?

Fjernelse af låsebolten har ikke gjort det alene desværre, men har givet et lag WD40 natten over

hvis du har en top der er stor nok til at komme på undersidden af bolten så kan du presse den ud med en klemme/tvinge.

toppen sætter du ud over kuglen i bunden og så klemme på og presse på møtrikken. 

Edd China på Wheeler Dealers på Discovery, slår altid på siderne af bøsningen 100% samtidig med 2 x hammer af en vis størrelse, så hopper den ud. 

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
PeterR skrev den 16-08-2019 21:40:36

Edd China på Wheeler Dealers på Discovery, slår altid på siderne af bøsningen 100% samtidig med 2 x hammer af en vis størrelse, så hopper den ud. 

MVH

Jeg så lige Wheeler Dealers (Rover P5), hvor Edd bruger tricket. Genialt, det har jeg ikke set før, men det giver 100% mening.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis