Hvordan skæres birkekrydsfiner bedst

Hej,

Jeg skal lave et møbel til stuen i birkekrydsfiner. De fleste skårne kanter vil være synlige (både over og underside) og derfor skulle det gerne blive skåret knivskarpt (eller tæt på i hvertfald).

Jeg har læst mig til, at lige snit bedst laves med en rundsav med en klinge med så mange tænder som muligt. 

Men nu vil konen have et buet snit, også er rundsaven vel ikke mulig? Er jeg så ovre i en stiksav? Og så skal klingen vel også være fin med mange tænder? Men kan jeg overhovedet lave et flot snit uden kanterne flosser med en stiksav?

Håber nogen har erfaring med dette og kan hjælpe.

vh Thomas

Hej, Jeg skal lave et møbel til stuen i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og endelig husk at give dig rigtig god tid.
Det værste ved at skære med stiksav er at man trykker klingen frem, så er du sikker på at få et dårligt resultat.
Du kan med fordel øve dig lidt på noget andet træ, eller afskæringer, så du kan se hvor langsomt du skal køre, for at bladet ikke skal vandre.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Et lille tip når du pudser kanterne.

Pas på fingrene/hånden det ka' gi nogle slemme fliser ved jeg af efter mange år erfaring. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tusind tak. Den kurve jeg skal lave er en kvartcirkel med radius 15 cm, så efter hvad du siger må jeg hellere holde mig til en bredere klinge. 

Er t12 det fineste man kan få? 

Det kan måske være en ide at prøve lidt forskellige prøvesavninger, inden du kaster dig endeligt ud i projektet. Der hvor du skal bruge stiksav, ville jeg nok forsøge mig med en klinge til metal, da den har meget fine tænder.

Med hensyn til slibning - især ved rundinger - kunne jeg forestille mig, at hvis du kunne lave en opstilling, hvor du får lagt en båndsliber ned, således at du kan  komme til at skubbe emnet der skal slibes, ind mod båndsliberen, så burde det med forsigtighed kunne lade sig gøre at få lavet en pæn slibning. Især hvis du ender med at skulle slibe meget af på grund  af flossede kanter, kan en båndsliber være uvurderlig, da den jo virkelig hurtigt kan slibe meget væk. Med en tydelig streg på emnet kan man rimelig nemt slibe lige til stregen, når man skubber emnet ind mod båndsliberen.


Kurt B. Andersen

Hvis det er en runding du skal lave kunne du også skære ca 5 mm fra stregen med en stiksav og så fjæse helt op til stregen med en overfræser som du sætter op i en holder til at lave cirkler med, f.eks. som den April laver her: https://youtu.be/UzRYd77-mnM 

Jeg har skåret en birketræfiner plade med rundsav uden den flossede som med andre plader fx laminat så skærer man fra modsatte side der skal være synlig så har jeg ikke oplevet andet end et snit uden flosser.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis