Hvordan skæres birkekrydsfiner bedst

Hej,

Jeg skal lave et møbel til stuen i birkekrydsfiner. De fleste skårne kanter vil være synlige (både over og underside) og derfor skulle det gerne blive skåret knivskarpt (eller tæt på i hvertfald).

Jeg har læst mig til, at lige snit bedst laves med en rundsav med en klinge med så mange tænder som muligt. 

Men nu vil konen have et buet snit, også er rundsaven vel ikke mulig? Er jeg så ovre i en stiksav? Og så skal klingen vel også være fin med mange tænder? Men kan jeg overhovedet lave et flot snit uden kanterne flosser med en stiksav?

Håber nogen har erfaring med dette og kan hjælpe.

vh Thomas

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bliver rigtigt svært at skære uden at det flosser.
Du kan undgå en del ved at bruge "offertræ", altså træ/plade du spænder på bagsiden (eller forsiden alt efter hvad vej du saver) så klingen ikke skærer luft. Men specielt X-finer har det med at flosse i kanten, da hvert lag jo er få mm tykt   
Med rundsaven kan du også bruge et trik, med at køre "baglæns" det første snit.
DVS at du stiller saven til kun at tage feks 2mm i dybden, og så kører du den anden vej over pladen i forhold til hvad du normalt ville skære(så fræser klingen istedet for at skære). Det giver dig en rille der er helt clean, og du kan derefter skære helt igennem pladen (du vil dog stadig få flossen på bagsiden).
 
Men men men, når du skærer, så skærer du 2-3 mm fra din streg, og pudser ned til stregen med sandpapir. Du vil aldrig kunne få et helt rent snit, der ikke skal efter pudses ligegyldigt hvor fine tænder du end har på maskinen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Man kan få klinger til rundsaven, der laver et helt clean snit.. men ikke til buet facon - der skal du over på CNC - der kan du lave det, så det står 100% skarpt..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du skal bruge en fintandet klinge, men det er lige så vigtig ikke at skubbe for hurtig fremad. Og så lave en slibeklods til kanten. Altså et stykke krydsfiner hvor der skrues et andet stykke på kanten. Inden i den sidste fastgøres slibepapir. Så holder du vinkelret under slibning af kanten.

Til lige snit er dyksav med førings skinne bedre end almindelig rundsav. Skinne har en plast læbe der støtter træets kant  under skæring.

I industrien kører man meget hurtig med klingen og så langsom men konstant fremtræk. Så tager hver tand i saven meget lidt ad gangen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og i industrien pudser man også kanterne, man bruger bare stationære slibere ala cnc maskiner, der kan slibe/fræse helt fint i vinkel eller buer.
Der findes ikke en sav der kan levere et så fint snit, at det ikke skal pudses efter.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Tak for gode svar. Tror jeg går efter stiksav med pendul funktion og fin klinge. Også et stykke offertræ underpladen.

Den med slibeklodsen fangede jeg ikke helt, kan du forklare igen, eller har du et billede?

Skal det stå helt skarpt som du skrive i buet form skal/må du bruge fræser og ringspindel.

Arbejdede med 21 mm birkekrydsfiner i 12 år.

Pudsede kanterne efterfølgende. men henved 30 år siden efterhånden.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Du laver en slibeklods som en vinkel, af 2 stykker krydsfiner. Der monteres slibepapir indvendig på den ene flade. Så kan man slibe på en måde så man er sikker på at kanten holdes i vinkel. Hvis man kører med en løs slibeklods kommer det til at slingre ud og kanten bliver buet. Jeg har ikke et billede, kun inde hovedet og der har i andre ingen adgang  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for alle de gode svar. Kan se på det hele det bliver stiksav også skal det slibes op bagefter. Kan læse mig til jeg skal bruge en fin træklinge til kurver (smal klinge). Kan bare ikke rigtig finde nogen på nettet. Er det mig der ikke søger på det rigtige? 

Her er eksempel på et sæt LINK. De er billige så kvaliteten er sikkert derefter, og jeg aner naturligvis ikke om de passer til din maskine. Det ses at de er henholdsvis 6 - 8 - 10 - 12 TPI Hvilken på dansk betyder tænder pr. tomme Så når de har 12 tænder pr. tomme så er det fintakket. Du kan finde noget lignende i enhver byggemarked.

Hvis det skal være en bue på over 20-30 mm i radius så skal du ikke lede efter specielt smalle klinger. Jo smallere en klinge er des mere tendens har den til ikke at save i vinkel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis