Trætophus

Jeg går og leger med tanken om at bygge et trætophus i et ca 150 år gammelt egetræ i min have. Min ide er at jeg vil montere to bjælker i et V mellem stammen og to grene og oven på disse bjælker bygge en platform hvor jeg kan bygge et lille hus, platformen bliver 6-8 m2 og den vil være ca 6 meter oppe. Jeg har forsøgt at tegne den ide jeg har på billedet her under.

Er der nogen der har lavet noget lignende? Umidelbart havde jeg tænkt mig kun at fastgøre bjælkerne til træet med nogle kraftige skruer og lave nogle beslag så det kun er et meget lille område af barken der bliver beskadiget, måske købe nogle skruer i USA de er specielt designet til dette formål. Men vil kræfterne være så store når træet bevæger sig i en storm, at det hele vil blive trukket fra hinanden, hvis man skruer noget fast mellem nogle grene, eller vil bjælkerne fiksere grenene så de ikke kan bevæge sig så meget at det bliver et problem? 

Når jeg se billeder af hvad andre har lavet på nettet har de næsten altid nogle stolper ned på jorden for at understøtte huset/platformen, måske er det også nødvendig i mit tilfælde, men det giver jo så nogle problemer når træet bevæger sig i vinden, understøtningen skal jo så også kunne bevæge sig.

Adgangen til platformen vil være via en trappe i den smalle ende af V'et. 

Jeg har tilmeldt mig et kursus i træklatring så jeg kan lave, speciet den første fase af arbejder, sikkert.

Alt indput er velkommen.

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er flere muligheder. Du kan gå den hårde vej, og bolte gennem træet. Eller, som der er flere i USA der gør, hænge platformen op i wirer, med justeringer. Så har du muligheden for at holde vatter hele tiden, mens træet vokser.

Men pas på, ikke at tvinge grenene fra hinanden.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis